نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 31
فصل دوم: مشروعيت حكومت معصومان عليه السّلام
1. مشروعيت حكومت پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و اله و سلّم
پيشتر گفته شد كه درباره مصدر مشروعيت حكومتها، آراى متكثّرى وجود
دارد. اما انديشوران اسلامى در دو امر ذيل اتفاق نظر دارند: يكى در مشروعيت الهى
حكومت پيامبر صلّى اللّه عليه و اله و سلّم به اين معنى كه پيامبر علاوهبر دارا
بودن دو شأن و مسئوليت الهى (مقام تبليغ و مرجعيت دينى و مقام قضاوت)، از سوى
خداوند هم مأموريت آسمانى داشته است كه حكومت دينى تشكيل دهد و خود زعامت و رهبرى
مطلق آن را در دست گيرد.
پيغمبر اكرم در زمان حيات خودشان ولى امر مسلمين بودند و اين مقام را
خداوند به ايشان عطا فرموده بود ... در اينكه پيغمبر چنين شأنى را داشته و اين
شأن الهى بوده است يعنى حقى بوده كه خداوند به پيغمبر اكرم عنايت فرموده بود؛ نه
اينكه از جانب مردم به آن حضرت تفويض شده باشد، ميان شيعه و سنى بحثى نيست[1].
استاد دليل نظريه «انتصاب» را آيات متعدد ذكر مىكند. مانند:
النبى اولى بالمؤمنين من انفسهم[2]، اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول[3]
[1] - مجموعه آثار، ج 3، ص 281/ و ر. ك: اسلام و
مقتضيات زمان، ج 1، ص 169 و 175.