نام کتاب : حكومت دينى از منظر استاد شهيد مطهري نویسنده : قدردان قراملكى، محمد حسن جلد : 1 صفحه : 24
تشكيلاتى است كه به وسيله آن، هدفهاى مذكور
اجرا شود[1].
دولت در تعريف فوق با چهار مؤلفه [1. جمعيت 2. سرزمين 3. حكومت 4.
حاكميت يا استقلال] تفسير و مشخص شده است. اما در اين تعريف به دو مشخصه ديگر
دولت- يعنى قانون و عدالت- توجهى نشده است. به نظر مىرسد در ديد تعريفكنندگان
فوق، مشخصه قانون و عدالت از امتيازات دولت مشروع و عقلانى است.
اما رواقيون قديم و مسيحيان اوليه و سن اگوستين تأكيد داشتند كه
عدالت لازمه دولت است[2].
علامه شهيد با اعتبارى دانستن حكومت و تركيب آن از امور و اجزاى
مقوّم، مانند قانون، دفاع از هجوم خارجى، امنيت، فصل خصومت و اجزاى غير مقوّم
مانند حفظ مواريث فرهنگى و ارائه خدمات عمومى نظير مخابرات و بهداشت، حكومت و دولت
را در عرض هم قرار داده و تعريف تام از آن دو ارايه مىدهد.
پس دولت و حكومت در حقيقت، يعنى مظهر قدرت جامعه در برابر هجوم خارجى
و مظهر عدالت و امنيت داخلى و مظهر تصميمهاى اجتماعى در روابط خارجى[3].
استاد در اين تعريف، موافق فلاسفه سياسى است كه عدالت و قانون را در
تعريف دولت گنجانيدهاند، مهمترين بحث در فلسفه سياسى، منشأ و مصدر مشروعيت حكومت
و حاكميت است كه جولانگاه آرا و انديشههاست كه به تبيين آن مىپردازيم.
انسانها همه در اصل آفرينش برابر و بهطور يكسان از حقوق فطرى و
[1] - كارلتون كلايمرودى و ديگران، آشنايى با علم
سياست، بهرام ملكوتى، كتابهاى سيمرغ، چاپ سوم، ج 1، ص 11، تهران 2536.