نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 82
را بر شؤون مختلف جامعه اسلامى تطبيق كرد.
تنفيذ احكام جزايى اسلام و تولّى واجبات مالى مسلمين نظير اخذ و تقسيم و مصرف زكات
و خمس اموال و غنايم، جز با وجود دولت اسلامى محقّق نمىشود. بنابراين، پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله و سلم در مقام اجابت به اقتضاى اين بخش از تعاليم دينى،
ناگزير از تصّدى ولايت سياسى بود، و البته اگر مسلمين با او همراهى نمىكردند و با
بيعت و حمايت خويش از وى پشتيبانى نمىنمودند، هرگز پايههاى ولايت سياسى او
مستحكم نمىگشت و اين بخش از تعاليم دينى معطّل مىماند. اما اين به معناى آن نيست
كه ولايت سياسى او منبعث از مردم است و پيوندى با صميم و ذات اسلام ندارد.
ب) آيات قرآنى، ولايت سياسى رسول اللّه صلّى اللّه عليه و اله و سلم
را تثبيت كرده و از مؤمنان مىخواهد كه اوامر و فرمانهاى او را اطاعت كنند:
النبىّ أولى بالمؤمنين من أنفسهم[1]
إنّما وليّكم اللّه و رسوله و الّذين آمنوا الّذين يقيمون الصّلوة و يؤتون الزكوة
و هم راكعون.[2] إنّا أنزلنا إليك الكتاب بالحقّ لتحكم بين النّاس بما أريك
اللّه.[3] براساس اين دسته از آيات كه به برخى از آنها اشاره شد، پيامبر صلّى
اللّه عليه و اله و سلم بر مؤمنان ولايت و اولويت و تقدّم دارد. سخن در اين است كه
اين اولويت و تقدّم در چه امورى است؟ ظاهر اين آيات آن است كه اين ولايت و تقدّم
در امورى است كه معمولا افراد و اقوام به رئيس خود مراجعه مىكنند؛ يعنى امور
اجتماعى كه حفظ و صيانت و اداره اجتماع و نظام منوط به آن است. امورى نظير برقرارى
نظم، احقاق حقوق افراد، جمعآورى ماليات و اختصاصى آن به مستحقّان و ساير مصارف
لازم، مجازات افراد خاطى، و جنگ و صلح با بيگانگان.
ج) عمدهترين مستند كسانى كه ولايت سياسى پيامبر صلّى اللّه عليه و
اله و سلم را مدنى و غير الاهى مىدانند، وجود مواردى از بيعت مسلمانان با پيامبر
صلّى اللّه عليه و اله و سلم بوده است. بيعت نمايندگان اهل