نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 50
نگرش جديدى در باب قلمرو دين و مرجعيّت آن
از يكسو و جايگاه عقل و دانش بشرى از سوى ديگر مطرح مىكند. سكولاريزم، قلمرو دين
را به تنظيم حيات فردى و رابطه انسان و خدا محدود مىكند و مرجعيّت دين را در حيات
علمى و اجتماعى بشر نمىپذيرد؛ بلكه بر مرجعيّت عقل و دانش بشرى در اين حوزهها
تأكيد دارد. از نظر عقلانيّت سكولار، عقل و دانش بشرى مستغنى و مستقل از هر مبدأ
معرفتى ديگر است و بايد خوداتّكايى و استقلال و استغناى خرد و دانش بشرى محفوظ
بماند. عقل آدمى، مستقل از دين و هر مرجع معرفتى ديگر، قادر به كشف غايات و معضلات
حيات انسانى است. بدين ترتيب، سكولاريزم به مدد عقلانيّت سكولار و اين نگاه خاص به
خرد و دانش بشرى، گامبهگام، مرجعيّت دين را در امور مختلف نظرى و علمى به عقب زد
و انسانمدارى و خردمحورى را به شؤون مختلف حيات علمى و اجتماعى بشر معاصر غربى
گسترانيد.[1]
دين و سكولاريزم
سكولاريزم بر استقلال عقل و دانش آدمى از وحى و آموزههاى دينى تأكيد
دارد و مراجعه به دين را در همه امورى كه عقل و دانش بشرى در آن راه دارد نفى مىكند.
از نظر سكولارها، در مواردى مرجعيّت دين موضوع پيدا مىكند كه خرد و دانش آدمى در
آن زمينه راهى ندارد. آيا اين نگرش خاصّ سكولاريزم به دين و خرد و دانش را مىتوان
الحادى و ضد دينى ناميد؟
واقعيّت اين است كه تفسير سكولارها از قلمرو دين، كاملا متفاوت با ديدگاه
مقبول بسيارى از مؤمنان در باب دين است. تفسير غالب و رايج و مقبول از دين آن است
كه مرجعيّت دين تنها به خلوت تنهايى آدمى و رابطه فردى او با خداوند خلاصه نمىشود
بلكه رابطه انسان با انسان و رابطه انسان با جهان و طبيعت نيز در قلمرو هدايت دينى
مىگنجد و دين آموزههايى در باب اجتماع و شؤون مختلف آن ابراز كرده است. تفاوت
عقلانيّت
[1] - براى مطالعه بيشتر راجع به سكولاريزم به فصل دوم
كتاب زير مراجعه كنيد: حكومت دينى، احمد واعظى، قم، نشر مرصاد، 1378.
نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 50