نام کتاب : حكومت اسلامى (درسنامه انديشه سياسى اسلام) نویسنده : واعظى، احمد جلد : 1 صفحه : 47
درس ششم: سكولاريزم و انكار حكومت دينى
در درس گذشته، اشاره كرديم كه سومين دسته از منكران حكومت دينى،
مرجعيّت دين را در امور اجتماعى و سياسى از اساس انكار و از حكومت سكولار دفاع
مىكنند. مدافعان اين نظريه، حتّى اگر نام سكولار بر خويش ننهند، در جوهر و اساس
با اصلىترين ايده سكولاريزم همساز و همداستان هستند؛ زيرا به بىنيازى از دين در
عرصههاى اجتماعى و سياسى نظر دادهاند. پيش از بررسى ادلّه اين دسته از منكران
تركيب دين و سياست، مناسب است توضيح كوتاهى در باب سكولاريزم و درونمايه فكرى آن
عرضه كنيم.
معنا و محتواى سكولاريزم
سكولاريزم، رويكرد و پديده خاصّى است كه بر اثر تحوّلات اقتصادى،
فرهنگى، اجتماعى مغربزمين پس از عصر نوزايى (- رنسانس) به وجود آمد. از مهمترين
نتايج اين رويكرد، رواج نظريه جدايى دين از سياست است.
سكولاريزم[1] به عنوان
نوعى رويكرد و نگرش فكرى خاص، در زبان فارسى به دنيوى، عرفى، زمينى، ترجمه شده است
و در زبان عربى دو واژه «العلمانية» و «العلمانية» را براى ترجمه سكولاريزم انتخاب
كردهاند. كسانى كه سكولاريزم را العلمانية ترجمه كردهاند، آن را