نام کتاب : حكومت اسلامى در چشمانداز ما نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 123
جز اين نبود كه مرجع گزينش، مهاجر و انصار
باشد هرچند آنان در اين اغماض عاصى و گنهكار بودند.
پرسش سومچرا رأى اكثريت بر اقليت نافذ است؟
بر فرض اينكه سرچشمه قدرت، اراده و خواست مردم باشد، چرا تصميمهاى
اكثريت در گزينش رئيس دولت و همچنين تصميم اكثريت در گروه شورا بر گروههاى ديگر
لازم الاتباع باشد؟
به عبارت ديگر كمتر اتفاق مىافتد كه در انتخاب فردى و يا تصويب
لايحهاى اتفاق نظر بهوجود آيد، بلكه غالبا به صورت اقليت و اكثريت جلوه مىكند
در اين موقع سؤال مىشود را بايد نظر اكثريت بر اقلّيت نافذ باشد؟ آيا اين مطلب با
استقلال انسانها در جان و مال خود، منافاتى ندارد؟
پاسخ
هرگاه به زندگى بشر از ديده «فردى» بنگريم در اين صورت مسأله حفظ
نظام و مسئوليت اجتماعى براى ما مطرح نبوده، و قهرا پاسخ سؤال منفى خواهد بود زيرا
به چه دليل نظراكثريتى بر اقليتى، و يا رأى شركتكنندگان بر گروهى كه اصلا در
انتخاب و گزينش رئيس و يا گزينش نمايندگان شركت نكردهاند، حاكم باشد؟ و بر
ديگران
نام کتاب : حكومت اسلامى در چشمانداز ما نویسنده : سبحانى، شيخ جعفر جلد : 1 صفحه : 123