responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن    جلد : 1  صفحه : 91

اشكال برخى از اهل سنت و پاسخ شيخ مفيد (ره)

شيخ مفيد (ره) در مجموعه رسائل خود كه به نام «عدّ رسائل» معروف است، مى‌فرمايد بعض از دشمنان ما (بعض اهل سنت) كه درصدد تشنيع و تعيب ما هستند ما را به تعطيل شريعت مقدسه در زمان غيبت متهم كرده‌اند و گفته‌اند هيچ‌يك از شيعيان در زمان غيبت حق اجراى حدود و انفاذ احكام و دعوت به حق و جهاد با دشمن را ندارد، بلكه بايد صبر كنند تا امام زمان ظهور كند.

مفيد- عليه الرحمة- در جواب آنان فرموده‌اند: اينان درست برخلاف واقع فهميده‌اند؛ زيرا اولا علماى ما هريك در زمان خود تمام احكام را فرموده و حجت را بر خلق تمام كرده‌اند و همانند انبيا كه سفراى خود را به نيابت خود به نقاط مختلف فرستاده و تبليغ مى‌كردند، اينان نيز به نيابت، همان تبليغ را به عهده گرفته‌اند.

شيخ مفيد (ره) در ادامه آورده است همين طور است اقامه حدود و تنفيذ احكام شرعيه كه متولى آن كسانى هستند كه از طرف معصومين- صلوات اللّه عليهم- به ولايت منصوب شده‌اند، چنان‌كه امراى انبياى سلف- سلام اللّه عليهم- نيز از جانب انبيا به اطراف بلاد معموره، متولى امور شرعيه مى‌شدند و داراى ولايت خاص انبيا در امور قابل واگذارى بودند؛ به طورى كه انبيا لازم نمى‌ديدند، خود متولى آن گردند.

اين مسئله در جهاد نيز بسيار ديده مى‌شد كه واليان خاصى از طرف انبيا و ائمه تعيين و روانه جنگ مى‌شدند و ضرورتى براى تولّى خود نمى‌ديدند و معلوم است كه وجود مقدس امام عليه السّلام ضامن حفظ اصول شرع است كه هرگز آن را به كسى واگذار نفرموده‌اند. پس هرگاه كسى باشد كه شأنيت آن ولايت را دارا باشد، خود آن بزرگوار در استتار و آرامش به سر مى‌برند.[1] اطلاق سخن پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله درباره دوام حكومت و لزوم ولى حاكم چشم‌گير است‌


[1] - مفيد، عدة رسائل، الفصل السابع، من الفصول العشره:« و كذلك اقامة الحدود و تنفيذ الاحكام و قد يتولّاها امراء الائمه دونهم، كما كان يتولاها امراء الانبياء عليهم السّلام و ولاتهم و لا يحوجونهم الى تولّى ذلك بانفسهم. و كذلك القول فى الجهاد. الا ترى تقوم به الولاة من قبل الانبياء و الائمه دونهم و يستغنون بذلك عن توليته بانفسهم. فعلم ان الذى احوج الى وجود الامام و منع عن عدمه ما اختصّ به من حفظ الشرع الذى لا يجوز أيتمان غيره و مراعاة فى اداء ما كلّفوه من ادائه فمن وجد منهم قائما بذلك فهو فى سعة من الاستتار و الصوت».

نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن    جلد : 1  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست