نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن جلد : 1 صفحه : 24
اصل پنجم: سعادت و شقاوت از ديدگاه قرآن
با توجه به آنچه گذشت، سعادت و شقاوت معناى خاصى خواهند گرفت. اگر
انسان موجود جاودانى است كه در سراى آخرت استقرار مىيابد، و اگر حيات حقيقى انسان
در عالم آخرت تحقق مىيابد، بدون شك سعادت و شقاوتش با زندگى اخروى او عجين است.
قرآن كريم در تبيين سعادت يا شقاوت انسان مىفرمايد:
امّا همه اهل شقاوت را در آتش دوزخ، درحالىكه آه و ناله حصرت
مىكشند، افكنند، آنها در آتش دوزخ تا آسمان و زمين باقى است، مخلدند، مگر آن كه
مشيت خداى نجاتشان دهد. همانا خداى تعالى هرچه بخواهد انجام مىدهد. اما اهل
سعادت، تا آسمان و زمين باقى است، در بهشت مخلدند ....[1]
در جاى ديگرى چنين فرموده: «هر فردى طعم مرگ را خواهد چشيد و محققا روز قيامت همه
شما كاملا به مزد اعمال خود خواهيد رسيد. پس هر كس خود را از آتش جهنم دور داشت و
به بهشت ابدى درآمد، چنين كس پيروزى و سعادت ابد يافت».[2]
و نيز فرموده است: «خداوند براى آنها (مؤمنين) باغهايى كه زير درختانش نهرها جارى
است، مهيّا فرموده كه در آن تا ابد متنعّم باشند و اين به حقيقت سعادت و پيروزى
بزرگ است».[3] همچنين
آمده است: «سعادت از نگاه قرآن، سعادت اخروى است. كوتهبينان بىبضاعت در دنيا،
طلب و تمنّاى آن را ندارند».[4] در آيه
ديگرى مىفرمايد: «در قيامت وقتى حقايق آشكار شد، همه متذكر شده و
[1] - هود( 11) آيه 106- 108:\i« فامّا الّذين شقوا ففى
النّار لهم فيها زفير و شهيق- خلدين فيها ما دامت السّموات و الأرض الّا ما شاء
ربّك انّ ربّك فعّال لما يريد- و امّا الّذين سعدوا ففى الجنة خلدين فيها ما دامت
السّموات و الأرض الّا ما شاء ربّك».\E
[2] - آل عمران( 3) آيه 185:\i« كلّ نفس ذائقة الموت و انّما
توفّول أجواركم يوم القيمة فمن زحزح عن النّار و ادخل الجنّة فقد فاز».\E
[3] - توبه آيه 89:\i« اعدّ اللّه لهم جنّات تجرى
من تحتها الانهر خلدين فيها ذلك الفوز العظيم».\E