نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن جلد : 1 صفحه : 20
كيست ستمكارتر از آن كس كه به خدا دروغ بندد
تا به جهل خودمردمان را گمراه كند.[1]
اصول قرآنى در تبيين انسان و جهان
اصل اول: انسان موجودى دو بعدى است
انسان در نگرش و حيانى موجودى دو بعدى است؛ بعد تن و بعد روان. در
آيات مربوط به خلقت انسان به اين مهم تصريح شده است، چنانكه آمده است:
همانا من مىخواهيم بشر را از گل بيافرينم آنگاه كه او (آدم) را به
خلقت كامل بياراستم و روح خود را در او دميدم بر او سجده كنيد.[2]
در تبيين مراحل تكوين انسان نيز دميدن روح در كالبد او را، آن چنان عظيم و
شگفتآور دانسته كه به خود تبريك گفتهاست.
در قرآن آمده است:
همانا ما انسان را از گل خالص آفريديم. پس از آن، او را نطفه نموده و
در جايى استوار قرار داديم. آنگاه نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن
گوشت را استخوان نموده و سپس بر استخوانها گوشت پوشانيديم. پس از آن خلقتى ديگر
انشاء نموديم. پس آفرين باد بر قدرت كامل بهترين آفريننده.[3]
آيات قرآن كريم بيانگر اين است كه انسان موجودى صرفا مادّى نيست. انسان داراى بعد
ديگرى مىباشد كه روحانى است. فقط جسم و خاكى ديدن انسان اشتباه[4]
بزرگى
[1] - انعام( 6) آيه 144:\i« فمن اظلم ممّن افترى على
اللّه كذبا ليضلّ النّاس بغير علم».\E
[2] - ص( 38) آيه 71 و 72:\i« اذ قال ربّك للملئكة انّى
خلق بشرا من طين* فاذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين».\E
[3] - مؤمنون( 23) آيه 12- 14:\i« و لقد خلقنا الانسان من
سللته من طين* ثمّ جعلنه نطفة فى قرار مكين* ثمّ خلقنا النّطفة علقة فخلقنا العلقة
مضغة فخلقنا المضغة عظما فكسونا العظم لحما ثمّ انشأنه خلقاء اخر فتبارك اللّه
احسن الخلقين».\E
[4] - زيرا شيطان در بيان علّت عدم سجده، ادعا كرد:«
قال انا خير منه خلقتنى من نار خلقته من طين؛ مرا از آتش خلق كردى و او را از خاك
ومن از او بهتر هستم.» كه شيطان در اين ارزيابى فقط بعد خاكى انسان را در نظر
گرفته بود.
نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن جلد : 1 صفحه : 20