responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن    جلد : 1  صفحه : 20

كيست ستمكارتر از آن كس كه به خدا دروغ بندد تا به جهل خودمردمان را گمراه كند.[1]

اصول قرآنى در تبيين انسان و جهان‌

اصل اول: انسان موجودى دو بعدى است‌

انسان در نگرش و حيانى موجودى دو بعدى است؛ بعد تن و بعد روان. در آيات مربوط به خلقت انسان به اين مهم تصريح شده است، چنان‌كه آمده است:

همانا من مى‌خواهيم بشر را از گل بيافرينم آن‌گاه كه او (آدم) را به خلقت كامل بياراستم و روح خود را در او دميدم بر او سجده كنيد.[2] در تبيين مراحل تكوين انسان نيز دميدن روح در كالبد او را، آن چنان عظيم و شگفت‌آور دانسته كه به خود تبريك گفته‌است.

در قرآن آمده است:

همانا ما انسان را از گل خالص آفريديم. پس از آن، او را نطفه نموده و در جايى استوار قرار داديم. آن‌گاه نطفه را علقه و علقه را گوشت پاره و باز آن گوشت را استخوان نموده و سپس بر استخوان‌ها گوشت پوشانيديم. پس از آن خلقتى ديگر انشاء نموديم. پس آفرين باد بر قدرت كامل بهترين آفريننده.[3] آيات قرآن كريم بيان‌گر اين است كه انسان موجودى صرفا مادّى نيست. انسان داراى بعد ديگرى مى‌باشد كه روحانى است. فقط جسم و خاكى ديدن انسان اشتباه‌[4] بزرگى‌


[1] - انعام( 6) آيه 144:\i« فمن اظلم ممّن افترى على اللّه كذبا ليضلّ النّاس بغير علم».\E

[2] - ص( 38) آيه 71 و 72:\i« اذ قال ربّك للملئكة انّى خلق بشرا من طين* فاذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين».\E

[3] - مؤمنون( 23) آيه 12- 14:\i« و لقد خلقنا الانسان من سللته من طين* ثمّ جعلنه نطفة فى قرار مكين* ثمّ خلقنا النّطفة علقة فخلقنا العلقة مضغة فخلقنا المضغة عظما فكسونا العظم لحما ثمّ انشأنه خلقاء اخر فتبارك اللّه احسن الخلقين».\E

[4] - زيرا شيطان در بيان علّت عدم سجده، ادعا كرد:« قال انا خير منه خلقتنى من نار خلقته من طين؛ مرا از آتش خلق كردى و او را از خاك ومن از او بهتر هستم.» كه شيطان در اين ارزيابى فقط بعد خاكى انسان را در نظر گرفته بود.

نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن    جلد : 1  صفحه : 20
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست