نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن جلد : 1 صفحه : 101
و سياست امور امّت از وظايف نواب عامّ عصر
غيبت- على مغيبه السلام- است.
آن هيئت منتخبه، مشتمل بر عدهاى از مجتهدين عدول و يا مأذونين از
قبل مجتهدى است و تصحيح و تنفيذ و موافقتشان كافى است.
همچنين در صفحات 14 و 15 همان كتاب، آزادى مردم را از بند دستگاه
طاغوتيان لازم دانسته و مىفرمايد:
در بند بودن مردم در حكومت كفر و فسق، به صورت بندگى درآمدن است و در
آيات قرآنى و روايات صادره از معصومين عليهم السّلام از آن مردم، تعبير به «عبيد»
فرمودهاند و نيز در كلام پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله آمده است كه
طاغوتيان، با مردم معامله حيوانات كنند.
در سوره شعراء از لسان حضرت كليم- على نبينا و آله و عليه السلام- به
فرعون فرموده: «و تلك نعمة تمنّها على أن عبّدت بنى إسرائيل» و در آيه ديگر آمده «و قومهما لنا عابدون» و از آيه ديگر كه از آنان نقل كند
«إنّا فوقهم قاهرون» و پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و اله
فرمود: «إذا بلغ بنوا العاص ثلاثين، اتخذوا دين اللّه دولا و عباد
اللّه خولا.» كه كلمه «خول» به معناى مواشى است، و در نهج البلاغه، امير مؤمنان
عليه السّلام فرموده:
«اتخذتهم الفراعنه عبيدا» و نيز حضرت ابى عبد
اللّه عليه السّلام فرمود: لا أعطيكم بيدى إعطاء
الذليل و لا اقرّ لكم إقرار العبيد.» درحالىكه آيه كريمه «الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحت ليستخلفنّهم في الأرض» صراحت به كرامت آزادى و موفقيت صالحان فرموه است، و فقرات آخر دعاى
مبارك افتتاح، منطبق بر امام ثانى عشر- سلام اللّه عليه- است.
راستى، قرآن كريم منطق آزادى را اين چنين براى انسان آورده و مرحوم
آية اللّه نائينى اين گونه به آيات استدلال فرموده و فقيهان را متولّى واقعى كار
معرفى مىفرمايد.
سخنى از مرحوم آية اللّه بروجردى (ره)
از مرحوم آية اللّه بروجردى نيز نقل شده كه فرمود: «رهبرى جامعه
مسلمين بدون ترديد از زمان رسول خدا بوده و سپس به ترتيب به حضرات معصومين منتقل
گرديده است؛ به طورى كه مسئله رهبرى سياسى از وظايف حتمى آن بزرگواران بوده است و
اصحاب بزرگوار آن حضرات در اين گونه مسائل فقط به آنان مراجعه مىكردند.
ولى چون براى همه شيعيان ممكن نبوده كه به خدمت آن بزرگواران برسند و
از طرفى
نام کتاب : حكمت حكومت فقيه پاسخ به شبهات در مورد حكومت ديني نویسنده : ممدوحى، حسن جلد : 1 صفحه : 101