نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 52
ازآنجا كه نظام حاكم بر خلقت (تكوين) و نظام حاكم بر شريعت
(تشريع) هردو به يك مبدأ وابستهاند، خداوند، شريعت را منطبق و هماهنگ با فطرت و
طبيعت قرار داده است و آيه فطرت با زيبايى تمام به اين حقيقت اشاره دارد. راز
پايدارى وماندگارى دين به لحاظ فطرى بودن دستورها و ضوابط آن است.
انسان و طبيعت
1. طرّاحى و مهندسى خداوند، بهگونهاى است كه ميان خلقت جهان و خلقت
انسان رابطه معنادارى وجود دارد. جايگاه انسان، جايگاه منحصر به فردى است. دستگاه
خلقت چنان برنامه ريزى شده است كه هسته اصلى آفرينش را انسان تشكيل مىدهد و هر چه
هست براى او و در خدمت اوست. قرآن به اين واقعيت تصريح مىكند:
آنچه در آسمانها و آنچه در زمين است به سود شما رام كرد؛ همه از
اوست.[2]
قطعاً شما را در زمين قدرت داديم و براى شما در آن وسايل معيشت
نهاديم.[3]
اگر همه هستى براى انسان است و اين «حق» را نظام آفرينش براى او قرار
داده است پس انسان «حقدار» است. براى اثبات «حقدار» بودن انسان به هيچ دليل ديگر
جز قانون طبيعت و نظام حاكم بر آفرينش نياز نداريم.