نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 48
2. نظريه حقوق موضوعه يا قراردادى
حقوقى هستند كه به موجب اراده قانونگذار ويا در پرتو قول و قرار
آدميان رسميت مىيابند.
اين حقوق رهاورد تدبير و تجربه انسانها در جوامع مختلف مىباشد كه در
گذشته به صورت نانوشته و به شكل عرف و عادت پذيرفته مىشدند، ولى در حال حاضر چه
در مرحله پيدايش و چه در مراحل تكامل با تأثير پذيرى از مقتضيات زمانى و مكانى،
وضع و رفع آنها در دست دولتها است.
به ديگر سخن حقوق موضوعه «حقوقى است كه با برخوردارى از ضمانت
اجراهاى شناخته شده و سامان يافته در زمان معينّ و در جامعه معيّن حكومت مىكند.
مجموعه مقررّات و احكام جارى در هر جامعه مفروض است كه همان «قانون» در مفهوم خاص
مىباشد و اين معنا البته مستلزم وجود دولت است. زيرا برقرارى ضمانت اجرايى بدون
استفاده از تشكيلات دولت و قدرت آن ميسر نمىشود.»[1]
بدين ترتيب روشن مىگردد كه حقوق و امتيازات انسانها يا مبتنى بر يك
«قانون موضوعه» است و يا مستند به «قانون طبيعى».
[2]. معادل پوزيتيويسم در زبان فارسى« اثبات
گرايى» يا« فلسفه تحققّى» است. اين مكتب از نقطه نظر فلسفى با انكار امور
متافيزيكى نگاهى صرفاً مادى گرايانه دارد.
نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 48