نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 226
ب) تقسيم دولتها
از آنجا كه اسلام در تقسيم بندى خود «امّت اسلام» را ملاك قرار
مىدهد، از ديدگاه فقه اسلام در روابط بينالملل، جهان به دو قلمرو بزرگ
«دارالاسلام» و «دارالكفر» تقسيم مىگردد.
دارالاسلام
مناطقى است كه يا اكثر جمعيت آن مسلمان باشند و يا آنكه حاكميت در آن
مناطق از آن مسلمانان بوده و احكام اسلام در آنجا نافذ و قابل اجرا باشد. بدين
ترتيب هر يك از كشورهاى اسلامى، جزيى از دارالاسلام محسوب مىشوند.
دارالكفر
سرزمينهايى كه نه اكثر جمعيت آن را مسلمانان تشكيل مىدهند و نه
قوانين و احكام اسلام در آن حاكميت دارد. دارالكفر به گونههاى مختلفى تقسيم شده
است:
1. دارالصّلح: شامل تمامى كشورهاى غير
اسلامى مىگردد كه در قالب يكى از قراردادهاى صلحآميز، روابط دوستانهاى با دولت
اسلامى برقرار نموده و موردشناسايى دولت اسلامى قرار گرفتهاند. دارالصّلح شامل
دارالذّمه، دارالعهد، دارالامان و دارالهدنه مىگردد.[1]
2. دارالحياد (دولت بىطرف):
كشورى كه با دولت اسلامى قرارداد صلح ندارد، در حال جنگ با مسلمانان نيست و در
مخاصمات بين دارالاسلام و دارالحرب، بدون جانبدارى از طرفين، بىطرفى خود را حفظ
مىكند.
[1]. بنگريد به: فلسفه حقوق، موسسه آموزشى و
پژوهشى امام خمينى، ص 168 و 169. دارالذّمه كشورى است كه جمعيت آن را پيروان يكى
از اديان آسمانى تشكيل مىدهد و با دولت اسلامى قرارداد ذمه منعقد كرده است. دولت
اسلامى با اين نوع كشور، بيشترين و بهترين نوع رابطه را خواهد داشت.
نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 226