نظارت» را مىتوان عملى انتخابى و آگاهانه دانست كه آشكارا يا
مخفيانه در حوزههاى مختلف زندگى فردى، اجتماعى و سياسى به منظور آگاهى از عملكرد
نظارت شونده، جلوگيرى از خطا و اشتباه، مبارزه با فساد و حفاظت و صيانت از حقوق و
آزادىها از طريقِ ابزارها و شيوههاى مختلف صورت مىپذيرد.
نظارت در هر حوزهاى رنگ و بوى خاص دارد. در اخلاق و عرفان آنچه مطرح
است نظارت شخصى است.[2] در زندگى
اجتماعى، هدف از نظارت، سالمسازى محيط زندگى، خيرخواهى و رشد و بالندگى است، كه
از نظر اسلام يك وظيفه و از مظاهر امر به معروف و نهى از منكر شمرده مىشود و يكى
از امتيازات امّت اسلامى قلمداد گرديده است.
كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ
بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنكَرِ؛[3] شما بهترين امتى هستيد كه براى مردم پديدار شدهايد. به كار پسنديده
فرمان مىدهيد و از كار ناپسند باز مىداريد.
[1] جوان آراسته، حسين، حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام،
1جلد، دفتر نشر معارف - قم، چاپ: هفتم، 1389.
[2]. علماى اخلاق در اين زمينه مراحل پنجگانهاى
را بر شمردهاند كه عبارتاند از: مشارطه، مراقبه، محاسبه، معاتبه و معاقبه.