نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 140
عقود و تعهّدات (نظير عقد بيع)، اخذ به شفعه و وصيّت و ارث.[1]
قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نيز مقرر مىدارد كه «مالكيت شخصى كه از راه
مشروع باشد محترم است»[2] و «هركس مالك حاصل كسب و كار
مشروع خويش است».[3]
2. آزادى انتخاب شغل
از آزادىهاى شخصى انسان آزادى در انتخاب كار، شغل و حرفه است. اصل
23 اعلاميه جهانى حقوق بشر مىگويد: «هركس حق دارد كار كند. كار خود را آزادانه
انتخاب نمايد. شرايط منصفانه و رضايتبخش براى كار خواستار شود و در برابر بيكارى
مورد حمايت قرار گيرد.»
در اسلام آزادى انتخاب شغل به رسميت شناخته شده است، امّا برخى از
مشاغل به لحاظ آنكه با شأن و كرامت انسانى و نيز آزادى معنوى و درونى انسان در
تضاد مىباشند، مشروع شناخته نشدهاند. شغلهايى نظير شرابفروشى، داير كردن اماكن
قماربازى و ... ممنوع گرديده است.[4]
آزادى در انتخاب شغل نقطه مقابل تحميل شغل است. در زمان خلافت على
عليه السلام عدهاى نزد وى آمده، از ايشان خواستند دستور دهد قناتى كه در منطقه
آنان است و پر شده، دوباره احيا شود. حضرت فرمود من كسى را به كارى كه دوست ندارد
مجبور نمىكنم.[5]
3. حق اشتغال
در پايان اصل 28 قانون اساسى آمده است: «دولت موظّف است با رعايت
نياز جامعه به مشاغل گوناگون براى همه افراد امكان اشتغال و شرايط مساوى را براى
احراز مشاغل ايجاد
[3]. بر همين اساس ماده 30 قانون مدنى نيز
مىگويد: هر مالكى نسبت به مايملك خود حق هرگونه تصرف و انتفاع دارد مگر در مواردى
كه قانون استثنا كرده باشد. اصل 46.
[4]. به همين سبب اصل بيست و هشتم قانون اساسى در
اينباره مقرّر داشته است:« هركس حق دارد شغلى را كه بدان مايل است و مخالف اسلام
و مصالح عمومى و حقوق ديگران نيست، برگزيند.»
[5]. الامام على، صوت العدالة الانسانية، ج 1، ص
208.
نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 140