نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 132
بهرهگيرى از ابزار رسانهاى در اشكال مختلف آن، بمباران
تبليغاتى خود را شروع نمايد و آنچه را خود مىپسندد و درست در نقطه مقابل عقيده
مردم است، شب و روز بر ذهن و جان آنان فرو ريزد در اين جنگ نابرابر، برنده و
بازنده از پيش معلوم خواهد بود. اينجاست كه آزادى ابراز عقيده و بيان، در اصل
پذيرفتنى است، اما نه به صورت مطلق.
پيشتر به ارزش و قداست آزادى انديشه اشاره كرديم. اكنون نيز بر اين
نكته تأكيد مىورزيم كه پويايى هر تفكر وانديشهاى نيازمند فضاى باز و آزاد است.
فضايى كه در آن پرسشگرى، گفتگو، اظهار نظر و تبادل آراء و عقايد گوناگون رواج
داشته باشد. نگاهى گذرا به سيره پيشوايان دينى به خوبى نشان مىدهد كه چه ميزان
تساهل و تسامح در مناظرات دينى، پرسشگرى و پاسخگويى وجود داشته است.[1] قرآن در يك آيه خطاب به پيامبر و
در آيهاى ديگر خطاب به مؤمنان، آنان را توصيه به گفتگو و مناظره مىكند. در مورد
پيامبر مىفرمايد: با آنان به شيوهاى كه نيكوتر است، مجادله نماى.[2] و خطاب به مؤمنان نيز چنين
مىفرمايد: با اهلكتاب جز به شيوهاى كه بهتر است مجادله نكنيد.[3]
شيوهاى كه قرآن در سراسر سورههايش در پيش گرفته است نه تنها مانع
آزادى بيان و اظهار عقايد مخالف نيست، در بسيارى از موارد خود بيان كافران را
گزارش مىكند و آنگاه به نقد آن مىپردازد. «اگر در جامعه ما محيط آزاد برخورد
آراء و عقايد بهوجود بيايد به طورى كه صاحبان افكار مختلف بتوانند حرفهايشان را
مطرح كنند و ما هم در مقابل، آراء و نظريات خودمان را مطرح كنيم، تنها در اين
زمينه سالم خواهد بود كه اسلام هرچه بيشتر رشد مىكند.»[4]
بدين ترتيب مىتوان نتيجه گرفت كه در صورتى كه فضا براى ابراز عقيده
سالم باشد، بهگونهاى كه بدور از جوسازى و غوغاسالارى و اغواگرى و در شرايطى كه
به طور نسبى برابر است اين كار انجام پذيرد، اسلام صددرصد با آن موافق خواهد بود.