نام کتاب : حقوق اجتماعى و سياسى در اسلام نویسنده : جوان آراسته، حسين جلد : 1 صفحه : 125
فصل سوم: آزادى انديشه
در اسلام اعتقاد به اصول دين و اركان و پايههاى ايمان بايد با
«تحقيق» و نه «تقليد» صورت پذيرد. تحقيق، زمانى ممكن خواهد بود كه فضا براى آزادى
انديشه و تدّبر و تعقّل فراهم باشد. قرآن در زمينه لزوم آزاد انديشى و عقل محورى
بسيار تأكيد نموده است و حتى نسبت به آيات و دستورهاى الهى خداوند، توصيه به تعقل
شده است:
قد بيّنا لكم الآيات لعلّكم تعقلون؛[1] خداوند آيات [خود] را اينگونه براى شما بيان مىكند. اميد كه
بينديشيد.
ارزش و جايگاه انديشه در اسلام را با توجه به نكات زير مىتوان
دريافت:
1. آدمى را از آن سبب «حيوان ناطق» گويند كه ابزار و قدرت فهم و
انديشه دارد. در كنار «عقل» دو ابزار ديگر شناخت (چشم و گوش) در اختيار انسان قرار
گرفته است. خدا شما را از شكم مادرانتان- در حالى كه چيزى نمىدانستيد- بيرون آورد
و براى شما گوش و چشم و دلها قرار داد. باشد كه سپاسگزارى كنيد.[2]
فؤاد كه در لغت به معناى قلب و دل مىباشد در فرهنگ قرآنى به قوه عاقله و انديشه
انسان گفته مىشود.