نام کتاب : چه كسى گهواره را تكان خواهدداد نویسنده : جمعى از نويسندگان جلد : 1 صفحه : 70
دليل تراشىها براى ترويج مهدكودك
ادعا مىشود «ما متخصص [اين كار] هستيم. ما مىتوانيم بهتر از شما به
فرزندتان آموزش دهيم. دكتر بِرتون وايت[1]
برجستهترين صاحبنظر كشور در زمينهى پيشرفت آموزشى در سه سال اول زندگى، نشان
داده است بىهيچ ترديد در اولين سالهاى زندگى يك كودك، والدينش بهترين معلمان او
هستند. او دريافته است بچههاى كوچك از كسى كه نسبت به او يك تعلق عاطفى قوى
دارند، بهتر آموزش مىگيرند. اخيراً شواهد جديدى به دست آمده است. مطالعهاى بر
روى شاگردان كلاس سومى كه دانشگاه تگزاس[2]
آن را انجام داده است، نشان داد كودكانى كه به طور تمام وقت به مهدكودك مىرفتند،
نمرات پايينتر و مهارتهاى تحصيلى كمترى نسبت به دانشآموزانى دارند كه در خانه
بزرگ شدهاند يا مادرانشان نيمهوقت شاغل بودهاند.
يكى از دليل تراشىهاى ديگر، موضوع نياز به ارتباط با همسن و سالان
است. خيلى ساده بگويم نوزادان هيچ نيازى به ارتباط با همسالان خود ندارند. بچههاى
نوپا ممكن است از بودن در كنار هم خوشحال شوند و بچههاى سنين پيش از مدرسه هم
حتماً آن را دوست دارند اما آنها نياز ندارند در برنامهاى تمام وقت شركت كنند تا
با بچههاى ديگر در ارتباط باشند. والدينى كه تصميم گرفتهاند مراقبت از فرزندشان
را به مهدكودك