نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 89
چهار. اشكالات اسپينوزا
اسپينوزا پس از باز كردن رموز ابن عزراء مىگويد: موارد مهمترى در
تورات وجود دارند كه ابن عزراء به آنها توجه نكرده است:
4- 1. در موارد متعددى، در تورات از موسى عليه السلام به صورت سوم
شخص سخن گفته شده و افزون بر آن به جزئيات زندگى او پرداخته شده است مثل:
«موسى با خدا سخن گفت» (خروج، 33: 9)؛ «موسى مردى بسيار حليم بود،
بيشتر از جميع مردمانى كه بر روى زميناند» (اعداد، 12: 2)؛ «موسى؛ مرد خدا ...
(تثنيه، 33: 1)؛ (پس موسى، بنده خداوند، در آنجا به زمين موآب بر حسب
قول خداوند، رحلت نمود»[1]. «پيامبرى
مثل موسى تا به حال در اسرائيل برنخاسته است» كه خداوند او را رو به رو شناخته
باشد»[2].
4- 2. در باب آخر سفر «تثنيه»، وفات و دفن حضرت موسى عليه السلام و
عزادارى بنىاسرائيل براى او همراه با جملاتى از قبيل «پيامبرى مثل موسى تا به حال
در اسرائيل برنخاسته» و «احدى قبر او را تا امروز ندانسته است» نقل شده است.
4- 3. برخى از نامها در تورات آمدهاند كه مدتها، پس از حضرت موسى
عليه السلام از آنها استفاده شده است. براى مثال، در سفر «پيدايش»، 14: 14 آمده
است كه «ابراهيم دشمنان خود را تا «دان» تعقيب كرد»، در حالى كه مدتها پس از مرگ
يوشع عليه السلام و در زمان داوران، نام «دان» بر اين شهر نهاده شد:
«و شهر را به اسم پدر خود، كه براى اسرائيل زاييده شد، «دان» ناميد؛
اما اسم شهر قبل از آن «لارش» بود»[3].