نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 75
سه. نژاد و مليتگرايى
نژادپرستى و مليتگرايى يكى از عوامل منفى راه يافته در آيين زرتشت
به ويژه از دوره ساسانى است. اين مسأله به آيين ياد شده ويژگىهاى تاريخى و احكام
خاصى بخشيده است از جمله:
3- 1. اگرچه احتمالًا دعوت زرتشت فراگير بوده
ولى براساس شواهد تاريخى پيروان آن همه آريايى بوده و از نژادهاى ديگر چندان كسى
به اين آيين در نيامده است.[1]
3- 2. مليتگرايى و ناسيوناليسم در
«فرّ ايزدى» به خوبى آشكار است.
فريا خوارنه فروغى است ايزدى، به دل هر كه بتابد برترى يابد، پادشاه
شود، پيروز گردد يا در كمالات نفسانى و روحانى آراسته شود و پيامبر گردد.
دو نوع فر در اوستا آمده:
oneray enayariA
(يئريانم خوارنه) وonerax meneavaK (فركيانى).
كه دومى تا ظهور رسوشيانت هميشه با ايرانيان خواهد بود.[2]
3- 3. نژادگرايى و نظام طبقاتى
سبب تجويز و گسترش ازدواج با محارم شده است. «كرتير» از بنيانگذاران زرتشتى ساسانى
نوشته است: «بسيار ازدواجها ميان محرمان برقرار نمودم».[3]
اين مسأله همواره موجب خردهگيرى بر آيين زرتشت گرديده است.