نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 151
شرط صحت امامت نيست، در تعداد نفرات ارباب
حل و عقد و صاحبنظران در گزينش امام، حدى معين و تعدادى مشخص، به صورت ثابت شده،
در دست نيست. بنابراين، امامت با موافقت و صلاحديد حتى يكى از ارباب حل و عقد نيز
صورت مىگيرد».[1]
قرطبى (متوفى 671 ه. ق) مىنويسد: «اگر يك نفر از صاحبنظران و
معتمدان مردم هم امام را تعيين و معرفى كند، كافى است و انتخاب او بر ديگران، واجب
است؛ زيرا عمر در سقيفه بنىساعده، يك تنه عقد بيعت با ابوبكر بست».[2]
سعدالدين تفتازانى در شرح المقاصد آورده است: «هر كه مدعى امامت باشد
و با قهر و غلبه، مالك رقاب مسلمانان گردد، اگر چه فاسق يا جاهل باشد، امامت براى
او منعقد مىشود ... اطاعت امام واجب است، مادامى كه مخالف حكم شرع نگويد: خواه
عادل باشد، خواه جاير».[3] اين گفتار
تفتازانى، بيانگر سه مطلب از ديدگاه او است:
1. نحوه تعيين امام؛
يكى از امورى كه امامت به وسيله آن ثابت مىشود، اين است كه كسى مدعى
امامت باشد و با قهر و غلبه، بر مسلمانان مسلط شود و مالك رقاب آنان گردد.
2. شرايط امام؛
در امام، عدالت و علم، معتبر نيست؛ بلكه امامت براى جاهل و فاسق نيز
منعقد مىشود.
[1] - امام الحرمين الجوينى، كتاب الارشاد، باب
الاختيار، ص 424
[2] - محمد قرطبى، الجامع لاحكام القرآن، ج 1، ص 269