نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 140
امام على عليه السلام عبارتند از: حديث
غدير،[1] احاديث
دوازده خليفه،[2] حديث
ولايت،[3] حديث
وصايت،[4] حديث
منزلت،[5] حديث
خلافت،[6] حديث
ثقلين، حديث سفينه،[7] حديث
امان[8] و دهها
حديث ديگر در فضايل اهلبيت كه شايستگى انحصارى آنان در مرجعيت دينى و رهبرى سياسى
را نشان مىدهد.
برخى روايات فوق از نخستين مراحل اعلام رسالت تا واپسين لحظات حيات
بارها توسط پيامبر مطرح و مورد تأكيد قرار گرفته است.
اين احاديث به صورت متواتر نقل گرديده و در صحاح، مسانيد و سنن
اهلسنت به وفور يافت مىشود. آنان هرگز نتوانستهاند در برابر ديدگاه شيعه توجيه
خردپذيرى از اينگونه نصوص ارائه كنند.[9]
ج. دلايل عقلى
استدلال عقلى شيعه شامل چهار جهت مىشود:
1. استدلالهاى عقلى مربوط به ضرورت وجود امام؛
2. استدلالهاى راجع به شرايط امام؛
3. استدلالهاى مربوط به مبدأ مشروعيت و چگونگى تعيين امام؛
[1] -« من كنت مولاه فعلى مولاه»،( مسند احمد، ج 6، ص
401، ح 18506)
[2] - نمونههايى از اينگونه احاديث در مباحث پيشين
گذشت
[3] - پيامبر به امام على عليه السلام فرمود:« انت ولى
كل مؤمن بعدى»،( المعجم الكبير، ج 12، ص 78)
[4] -« ان لكل نبى وصياً و وارثاً و ان عليا وصيى و
وارثى»،( سنن ترمذى، ج 5، ص 641، ح 3730)
[5] -« انت منى بمنزلة هارون من موسى الّا انه لا نبى
بعدى»،( سنن ترمذى، ج 5، ص 641)
[6] -« اخى و وصيى و خليفتى فيكم فاسمعوا له و اطيعوه
...»،( كامل ابن اثير، حوادث سال سوم بعثت)
[7] -« مثل اهلبيتى كمثل سفينة نوح من ركبها نجى و من
تركها غرق»،( سليمانبن احمد الطبرانى، المعجم الاوسط، ج 5، ص 355)
[8] -« ... و اهلبيتى امان لامتى»،( متقى هندى،
كنزالعمال، ج 12، ص 102)
[9] - جهت آگاهى بيشتر در اين باره بنگريد: حميدرضا
شاكرين، امام شناسى، قم: معارف
نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 140