نام کتاب : چرا دين؟ چرا اسلام؟ چرا تشيع؟ نویسنده : شاكريان، حميدرضا جلد : 1 صفحه : 127
4. بنياد وحيانى سخن پيامبر
«وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى. إِنْ هُوَ إِلا وَحْيٌ يُوحَى»[1]؛
«و او (پيامبر) از خود سخن نمىگويد، آنچه مىگويد همه وحى است كه به او فرو
فرستاده شده است».
اطلاق آيات ياد شده و همسنگ بودن اطاعت خدا و پيامبر، به علاوه
خاتميت آيين آن حضرت، هر يك به تنهايى دلالت بر جاودانگى و هميشگى بودن لزوم اطاعت
از پيامبر دارد. بنابراين همانگونه كه مسلمانان در زمان حيات پيامبر صلى الله عليه
و آله موظف به پيروى از فرامين ايشان بودهاند، پس از رحلت آن حضرت نيز بايد مسير
خود را دقيقاً بر اساس آنچه ايشان ترسيم نموده و به آن راهنمايى و سفارش فرموده
تنظيم كنند.
5. لزوم شناخت اولى الامر
در بند نخست در كنار اطاعت از خدا و رسول مسأله اطاعت از اولىالامر
نيز مطرح گرديده است. اكنون اين مسأله خود نمايى مىكند كه اولىالامر كيست و
چگونه مىتوان او را باز شناخت؟ به ويژه آن كه اطاعت از اولىالامر همسنگ با اطاعت
از خدا و رسول آمده و قطعاً بايد كسى باشد كه پيروى از او هيچ تفاوتى با پيروى از
خدا و رسول نداشته و تضمينكننده سعادت و رستگارى امت باشد.
از طرف ديگر خدا و رسول به صورت مصداقى و معين شناخته شدهاند، اما
اولىالامر به نحو كلى آمده است. از اين رو شناخت ويژگىها و شرايط اساسى و مصاديق
عينى اولىالامر نياز به بررسى دقيق و دلايل و مستندات قوى دارد. دلايل قطعى عقلى،
آيات قرآن و سنت قطعى پيامبر صلى الله عليه و آله منابع اصلى شناخت اولى الامر
مىباشد.