بعد از بيان اين كه آيه فوق بر فرزندى حسنين عليهما السّلام دلالت
دارد، مىگويد:
«گويند: ابو جعفر باقر در نزد حجاج بن يوسف به اين آيه استدلال كرد.»[2]
4. امير المؤمنين عليه السّلام در روز شورا بر اعضاى آن استدلال كرد
كه خداى متعال او را نفس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و فرزندانش را فرزندان او و
زنش را زن او قرار داده است[3].
5. شعبى گويد:
نزد حجاج بودم كه يحيى بن يعمر، فقيه خراسان، را از بلخ- در حالى كه
با آهن بسته شده بود- به پيش او آوردند. حجاج به وى گفت: تو مىگويى حسن و حسين
فرزندان پيامبر صلّى اللّه عليه و آله هستند؟ گفت: بلى. حجاج گفت: بايد دليل آن را
به طور روشن و آشكار از كتاب خدا برايم بياورى، وگرنه اعضاى بدنت را يكى يكى قطع
خواهم كرد. گفت: اى حجاج! آن را به طور واضح و آشكار از كتاب خدا مىآورم. شعبى
گويد: از جرأت يحيى كه گفت: «اى حجاج» تعجب كردم.
حجاج گفت: اين آيه را برايم نياورى كه مىگويد:
نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ. گفت: آن را به طور واضح و
آشكار از كتاب خدا مىآورم و آن، اين آيه است كه مىفرمايد: