حسبت يكى از پايههاى امور دينى است و پيشوايان صدر اسلام خود بدين
كار مباشرت مىكردند، زيرا نيكى آن عام و ثوابش فراوان است. و چون كار نيكو متروك
شود حسبت امر به معروف خواهد بود و چون كار بد پيدا شود نهى از منكر و اصلاح مردم
است. خداى تعالى فرمود: «در غالب نجواهايى كه مىكنند سودى نيست مگر آنكه كسى به
صدقه يا كار نيكو فرمان دهد يا به اصلاح مردم پردازد.»[1]
محتسب از سوى امام يا نايب وى براى نظارت در احوال رعيت و بازبينى
كارها و مصالح آنان تعيين مىشود. محتسب را شرط است كه آزاد و بالغ و عاقل و عادل
و قادر باشد و ازاينرو بچه و ديوانه و كافر نمىتوانند محتسب باشند، اما رعايا
اگرچه مأذون نيستند مىتوانند حسبت كنند، و احتساب فاسق و برده و زن نيز رواست.
اما ذكر تكليف، كه دارنده شروط