responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آيين شهردارى / ترجمه نویسنده : ابن اخوه، محمد بن محمد    جلد : 1  صفحه : 19

يا عمل، احياى اين آيين پژمرده را عهده‌دار شود، در واقع از ميان مردم سمت احتساب را دارد و به سبب قصد قربت به بالاترين درجات تقرب مى‌رسد.

درباره امر به معروف و نهى از منكر فضايل بسيارى روايت شده است: خداوند متعال فرموده است: «اى مردم، از ميان شما بايد گروهى باشند كه به نيكوكارى فراخوانند و به نيكى فرمان دهند و از بدى بازدارند، ايشان بحق رستگارانند.»[1] و نيز فرموده: «مردان و زنان مؤمن دوستان يكديگرند، به نيكى فرمان مى‌دهند و از بدى بازمى‌دارند و نماز مى‌گزارند»[2] و بدين‌سان مؤمنان را به عنوان «نيكى فرمايان» تشويق كرده است. و نيز در قرآن آمده: «اى مسلمانان شما بهترين امتى هستيد كه در ميان مردم ظاهر شده‌ايد، زيرا به نيكى فرمان مى‌دهيد و از بدى بازمى‌داريد»[3]. و همچنين آمده: «مؤمنان كسانى هستند كه هرگاه در زمين به ايشان قدرت دهيم نماز مى‌گزارند و زكات مى‌دهند و به نيكى امر و از بدى نهى مى‌كنند.»[4] كه در آيه مذكور امر به معروف را همراه با نماز و زكات، صفت نيكوكاران بر شمرده است. و نيز در آيه «در نيكى و پرهيزگارى همديگر را يارى كنيد نه در گناه و تجاوز»[5] امر قطعى مى‌كند، و تعاون اين است كه در امر به‌


[1]-\i« وَ لْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ- الْمُنْكَرِ وَ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»\E.( قرآن، سوره 3« آل عمران» آيه 104).

[2]-\i« وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ»\E( قرآن، سوره 9« توبه» آيه 71).

[3]-\i« كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»\E.

( قرآن، سوره 3« آل عمران» آيه 110).

[4]-\i« الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ»\E.( قرآن، سوره 22« حج» آيه 41).

[5]-\i« وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‌ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ».\E( قرآن، سوره« مائده» آيه 3).

نام کتاب : آيين شهردارى / ترجمه نویسنده : ابن اخوه، محمد بن محمد    جلد : 1  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست