نام کتاب : آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نویسنده : مجيدى، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 61
فصل سوم: توسعه و عدالت اجتماعى در قانون اساسى جمهورى اسلامى
ايران
توجه و اهتمام به امور اقتصادى صرفاً محدود به جوامع غيرتوحيدى و
مادى نيست، بلكه از عناصر اساسى حيات بشرى بهشمار رفته و بدون آن و حتى با نقصان
در كاركرد آن، نظم اجتماعى دچار اختلال مىگردد؛ چنانكه در بسيارى از مواقع به تبع
نابسامانىهاى اقتصادى، با وقوع بحرانهايى نظير بيكارىهاى گسترده، اعتصابات و
ناامنى فزاينده اجتماعى و افزايش جرايم و جنايات سازمانيافته و بعضاً فروپاشى نظام
سياسى روبهروييم.
در اينجا نكته مهم تفاوت جايگاه عنصر اقتصاد در جوامع اومانيستى و
توحيدى است: در جامعهاى كه بر اومانيسم بنا گشته (چه فردگرايى سرمايهسالارِ
ليبرال و چه جمعگرايى كمونيستى)، افزايش رفاه و رقابت در مصرف اصالت دارد و همه
امور در پرتو آن معنا مىيابند. در چنين جامعهاى حقوق، اخلاق، آموزش و پرورش و
موازين ديگر تنها ابزارهايى براى تحقق غايت اساسى جامعه مادى (لذتبردن و
رفاهزدگى) بهشمار مىروند، بىآنكه از اصالت و شأنيت مستقل و قائم به ذات
برخوردار باشند. اما بىگمان در جوامع اسلامى، اقتصاد و بُعد مادى داراى اصالت
بالذات نيست، بلكه بهمثابه ابزارى براى تكامل معنوى انسان در جهت قرب الاهى و
بازسازى روحى و كمال شخصيتى آدمى است.[1]
رويكرداسلام به حوزه اقتصاد- همانند تمام احكام فردى و اجتماعىاش- بر اصل فطرت
وهماهنگى با طبيعت انسان استوار است، از اينرو نه افراط در آن ديده مىشود و نه
تفريط. به سخنى ديگر، اسلام
[1]. در ديباچه قانون اساسى تأكيد شده است كه
اقتصاد در نظام جمهورى اسلامى ابزار است، نه هدف. براى آگاهى بيشتر بنگريد به:
محمود عيسوى، مقايسه مبانى نظرى و اهداف توسعه اقتصادى در اسلام و غرب، پاياننامه
كارشناسى ارشد.
نام کتاب : آشنايى با قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران نویسنده : مجيدى، محمد رضا جلد : 1 صفحه : 61