نام کتاب : آشنايى با انقلاب اسلامى ايران نویسنده : منصورى، جواد جلد : 1 صفحه : 27
1320، خود را در امضاى قراردادِ فوق، آلت فعل ناميد.[1]
او و ساير همفكرانش خواهان تغيير خط فارسى به لاتين، حذف اسلام از
قانون اساسى و نظام حقوقى كشور، آزادى و برابرى حقوق زن و مرد، از فرق سر تا ناخن
پا فرنگى شدن! و پذيرش برترى و سلطه غرب بودند.
جنبش تنباكو
با افزايش آگاهى از اهداف و سياستهاى استعمارى و مخالفت با
حكومتهاى وابسته و فاسد، مبارزان جهان اسلام به افشاى ماهيت جريانهاى استعمارى و
مقابله با آنها پرداختند و مردم را به قيام و حضور در صحنه دعوت كردند.
استعمارگران، شناختى از اسلام مبارز و سياسى و نيز تصور روشنى از جايگاه علما و
روحانيون و نفوذ و اعتبار آنان در ميان توده مردم و همبستگى مردم در مقاطع حساس
نداشتند. گرچه اطلاعات پراكندهاى در اختيار داشتند، ولى در طول يك قرن سلطه آنان
بر كشورهاى مسلمان، با حركتهاى نيرومندى برخورد نكرده بودند و اطلاعىاز پيچيدگىهاى
فرهنگى، تشكيلاتى و ساختارى تشيع نداشتند.[2]
امپراتورى بريتانيا تصور مىكرد تسلط بر دولت و حاكميت، به معناى
سلطه كامل بر مردم است؛ از اين رو به اشكال مختلف اقدام به تحكيم سلطه و افزايش
وابستگى اين دولتها نمود كه نمونهاى از آن، اخذ امتياز انحصار توليد، خريد،
فروش، صادرات و كليه امور مربوط به توتون وتنباكو بود.
ناصرالدين شاه پس از سفرى طولانى و پرهزينه به اروپا و خالى شدن
خزانه، براى تأمين هزينههاى دربار و وابستگان به خاندان قاجار، از انگليس تقاضاى
قرض كرد. اين درخواست كه با زمينهسازىهاى قبلى همراه بود، مقدمهاى شد تا دولت
انگليس از فرصت بهدست آمده
[1]. جلالالدين مدنى، تاريخ سياسى معاصر، ص 36 و
37
[2]. با وجود گذشت بيش از يك قرن از جنبش تنباكو،
مىتوان گفت كشورهاى غربى هنوز هم تصوير دقيق و روشنى از تشيع و ابعاد آن ندارند.
اعتراف بسيارى از سياستمداران و مقامات غرب، شكست در مقابله با انقلاب اسلامى و
شرايط پيش آمده در عراق پس از سقوط نظام بعثى، نمونهاى از اين واقعيت است
نام کتاب : آشنايى با انقلاب اسلامى ايران نویسنده : منصورى، جواد جلد : 1 صفحه : 27