responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : آشنايى با انقلاب اسلامى ايران نویسنده : منصورى، جواد    جلد : 1  صفحه : 204

افزايش آگاهى سياسى- اجتماعى مردم، به‌ويژه نسل جوان، در تجزيه و تحليل تحولات جامعه ايران ناديده گرفته شده بود.[1]

دستگاه‌هاى اطلاعاتى و امنيتى تصور مى‌كردند به دنبال سال‌ها مبارزه با فرهنگ اسلامى، تبليغ بر ضد روحانيان، جلوگيرى از فعاليت‌هاى سياسى، سركوب و كشتار مخالفان، تبليغات گسترده براى ترويج شاه‌پرستى و بازگشت به فرهنگ ايران باستان، اسلام‌زدايى و ترويج فرهنگ و ارزش‌هاى فاسد غرب، به آسانى مى‌توانند به حيات و حاكميت خود ادامه دهند.

دانشگاه‌ها و دانشجويان به تدريج با جريان‌ها و مراكز دينى مرتبط شدند و تحول دور از انتظارى اتفاق افتاد كه بيش از يك قرن دولت‌هاى استعمارى و پهلوى براى جلوگيرى از تحقق آن تلاش مى‌كردند. پيوند دانشجو و طلبه به دعوت حضرت امام، تحول كيفى در روند مبارزه و انقلابى شدن فضاى سياسى، مقدمه انفجارى شد كه ديگر كنترل آن براى رژيم مقدور نبود. تشكيلات سراسرى و اعلام نشده نهادهاى مذهبى و تشكل‌هاى دانشجويى، محور فعاليت‌ها و مبارزات انقلابى‌گرديد؛ پديده‌اى كه نه تنها رژيم شاه، بلكه عوامل قدرت‌هاى استكبارى هم ابزارى براى مقابله با آن در اختيار نداشتند.

با آغاز فعاليت‌هاى گسترده تشكيلات خودجوش مردمى، نوارها و اعلاميه‌هاى امام در كمتر از 48 ساعت پس از دريافت از نجف و پاريس (در نيمه دوّم سال 1357) در سراسر كشور و حتى غالب روستاها پخش مى‌شد. در حالى كه سازمان‌هاى سياسى با سابقه سى ساله و با امكانات گسترده، توانايى چنين فعاليتى را حتى در سطح شهرهاى بزرگ هم نداشتند!

درگذشت دكتر على شريعتى‌

درگذشت مشكوك دكتر شريعتى‌[2] در خردادماه 1356، با توجه به سوابق و موقعيت وى و


[1]. براى مطالعه بيشتر بنگريد به: جيمز ا. بيل، شير و عقاب، فصل آخر

[2]. على شريعتى در سال 1312 در دهكده مزينان از توابع مشهد متولد شد. پدرش محمدتقى شريعتى اولين معلم او بود. وى‌تحصيلات متوسطه را در يكى از دبيرستان‌هاى مشهد به پايان رساند و سپس به دانشسراى تربيت معلم راه يافت. در 1332 ليسانس ادبيات گرفت. در سال 1338 به دانشگاه سوربن فرانسه رفت و در سال 1343 در رشته زبان‌شناسى تطبيقى دكترا گرفت. فعاليت‌هاى سياسى خود را پس از كودتاى 28 مرداد 32 در نهضت مقاومت آغاز كرد و در سال 1340 به نهضت آزادى پيوست. در سال‌هاى 47 تا 52 در حسينيه ارشاد و دانشگاه‌ها تدريس و سخنرانى داشت. در سال 1352 توسط ساواك بازداشت و تا سال 54 در زندان بود. وى در 29 خرداد 1356 بر اثر حمله قلبى در لندن درگذشت

نام کتاب : آشنايى با انقلاب اسلامى ايران نویسنده : منصورى، جواد    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست