responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 64

در اين شرايط كه آمريكا فريبكارانه در حال نفوذ در ايران بود، بارها آيت‌الله كاشانى و شهيد نواب صفوى به مصدق تذكر دادند كه نبايد به آمريكا متكى شود كه آنها نيز خيانتكارند، ولى دكتر مصدق اعتنايى نكرد. شهيد نواب صفوى در همان روزهاى اول نخست‌وزيرى مصدق به او پيغام داد:

اجنبى، اجنبى است، چه روس، چه انگليس، چه آمريكا. امروز كه پاى آمريكا در اين مملكت باز مى‌شود، باز دوباره فداكارى‌ها بايد كرد؛ شهادت‌ها بايد انجام داد تا آمريكا را بيرون كرد.[1]

بعدها اين سخن شهيد نواب صفوى محقق شد و ملت ايران با تقديم هزاران شهيد در انقلاب اسلامى توانست دست آمريكا را از منابع اين سرزمين كوتاه كند. دراين‌باره به قسمتى از دو مقاله‌در روزنامه‌هاى اكسيون و فيگارو چاپ فرانسه در آوريل 1952 (فروردين 1331) اشاره مى‌كنيم:

... گزارش مفصلى كه اخيراً لوئى هندرسن، سفير كبير آمريكا در ايران به وزارت امورخارجه آمريكا فرستاد، ضمن اظهار نااميدى از وضع ايران، از شخص دكتر مصدق تجليل كرده و احساسات ضدكمونيستى و تمايل او را به همكارى با آمريكا ستوده است.

هندرسن در اين گزارش نوشته است دكتر مصدق چه در مورد قبول شرايط بانك بين‌المللى براى حل مسئله نفت ايران و چه درباره قرارداد نظامى ايران و آمريكا، حسن‌نيت به‌خرج داده و با نظرات آمريكايى‌ها روى موافق داشته است، ولى در اين جريان فقط يك عامل مزاحم مداخله كرده كه مانع از حل قضيه به نفع آمريكا شده است. اين عامل مزاحم كه مانع از تسليم ايران به نظرات بانك بين‌المللى و ادامه همكارى بين ايران و آمريكا شده، آيت‌الله كاشانى است كه به عقيده هندرسن او براى منافع آمريكا و دول غربى در ايران عنصر خطرناكى به‌شمار مى‌رود ....[2]

درخصوص همكارى آمريكا و انگليس در طراحى و اجراى كودتاى 28 مرداد 1332 كافى‌


[1]. مؤسسه فرهنگى قدر ولايت، نقشروشنفكران وابسته، ج 7( دكتر محمد مصدق)، ص 255.

[2]. جلال‌الدين مدنى، تاريخ سياسى معاصر ايران، ج 1، ص 218.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 64
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست