responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 226

مقاممعظمرهبرى كه از 18 سالگى به درس خارج فقه و اصول حاضر مى‌شد، نه‌تنها در سال‌هاى پيش از انقلاب، بلكه امروز به‌عنوان مجتهد و صاحب‌نظرى مسلم در مباحث علمى شناخته شده‌است.

حضرت آيت‌الله سيد محمود هاشمى شاهرودى در جلسه درس خارج فقه خود با اشاره به بحث ولايت‌فقيه و توانمندى‌ها و شايستگى‌هاى علمى مقام معظم رهبرى مى‌فرمايد:

بنده مدت‌هاست در خدمت مقاممعظمرهبرى در بحث‌هاى فقهى مفصل و بسيار سختى كه در مسائل مستحدثه و محل ابتلاى نظام انجام مى‌گيرد، حاضر بوده‌ام ... ايشان در آن جلسات واقعاً مانند يك مجتهد مطلق وارد مسئله مى‌شوند ....[1]

حضرت آيت‌الله خامنه‌اى به اعتراف اهل نظر نه‌تنها در عرصه فقه و مباحث اسلامى، بلكه در مباحث علمى، سياسى، ادبى، هنرى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى نيز صاحب انديشه و تخصص است.

2. توانمندى سياسى‌

مقام معظم رهبرى در عرصه مسائل سياسى داخلى، منطقه‌اى و بين‌المللى نيز كارشناسى بادرايت و بصيرت است. آقاى بشارتى، معاون وزيرامورخارجه در دوران دفاع مقدس مى‌گويد:

بعد از صدور قطعنامه 598 از سوى سازمان ملل، خاويار پرزدكوئيار، دبيركل سازمان ملل‌متحد براى رايزنى‌هاى لازم به ايران آمد. پس از ملاقات با آيت‌اللهخامنه‌اى- رئيس‌جمهور وقت- به من گفت: رئيس‌جمهور شما در كدام دانشگاه علوم سياسى فارغ‌التحصيل شده است؟ من از چند دانشگاه معتبر دنيا مدرك دكتراى علوم سياسى دارم و بيش از سى‌سال است كه كار سياسى مى‌كنم و اكنون ده سال است دبيركل سازمان ملل هستم. در اين مدت، كمتر شخصيت سياسى و رئيس‌جمهورى هست كه وى را نديده و با او گفتگو نكرده باشم، ولى تاكنون شخصيتى سياستمدارتر و هوشمندتر از رئيس‌جمهور شما نديده‌ام.[2]

سال‌ها بعد هنگامى‌كه ايشان بر منصب ولايت قرار گرفت، كوفى‌عنان، دبيركل سازمان‌


[1].« منشور ولايت‌فقيه»، روزنامه آموزشى- پژوهشى فيضيه، ص 80.

[2]. على شيرازى، پرتوى از خورشيد، ص 24.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 226
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست