responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 210

الف) مكتب سياسى امام‌خمينى (قدس سره)[1]

عامل مهم تسليم ناپذيرى و ايستادگى ملت ايران در راه پُر افتخار خود، فلسفه سياسى و مكتبسياسى امام است، كه ملت ما از بن دندان به آن اعتقاد دارند. دشمنان انقلاب چاره‌ايجز دشمنى با فلسفه امام، با مكتب امام و با شخصيت امام- كه همچنان زندهو پايدار است- ندارند تا بتوانند اين ملت را به خيالخود به عقب‌نشينى و تسليمدر مقابل خودشان وادار كنند. مكتبسياسى امام داراى شاخصه‌هايى است كه چند خط از خطوط برجسته اين مكتب را دراينجا بيان مى‌كنم:

1. عينيت سياست و معنويت‌

يكى از خطوط مكتب سياسى امام، در هم تنيده شدن معنويت باسياست است. در مكتب سياسى امام، معنويت از سياست، سياست وعرفان، سياست و اخلاق از هم جدا نيستند. امام كه تجسم مكتب سياسى خود بود، سياست و معنويت را با همداشت و همين خط را دنبال مى‌كرد؛ حتى در مبارزات سياسى، كانون اصلى در رفتار امام، معنويت او بود. همه رفتارها و همه مواضع امام حول محور خدا و معنويت دور مى‌زد. امام به اراده تشريعى پروردگار اعتقاد و به اراده تكوينى او اعتماد داشت ومى‌دانست كسى كه در راه تحقق شريعت الهى حركت مى‌كند، قوانين و سنّت‌هاى آفرينش كمك‌كار اوست ... «تكليف الهى» براى امام كليد سعادت به‌حساب مى‌آمد و او را به هدف‌هايبزرگِ آرمانى خود مى‌رساند .... كسى كه براى تكليف عمل مى‌كند، دچار ترديدو تزلزلنمى‌شود؛ ترسيده و خسته نمى‌شود؛ از راه برنمى‌گردد و مصلحت‌انديشى‌هاى شخصى، تعيين‌كننده راه و جهت‌گيرى او نمى‌شود .... پديده استعمار- كه ده‌ها كشور و ميليون‌ها انسان راسال‌هاى متمادى غرق در سخت‌ترين و شديدترين محنت‌ها كرد- يكى از چيزهايى است كه درنتيجه تفكيك علم از معنويت، سياست از معنويت و دولت از اخلاق در اروپا اتفاقافتاد.

2. اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم‌

شاخص دوم، اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردماست؛ هم كرامت انسان، هم تعيين‌كننده بودن اراده انسان. در مكتب سياسى امام، هويتانسانى، هم ارزشمند و داراى كرامت و هم‌


[1]. سايت‌www .leader .ir ، سخنرانى 14/ 3/ 1383.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست