responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 192

هويت اسلامى در قالب مراسم و مجالس دينى، كتب دينى و فعاليت‌هاى اسلامى بيش از هر زمان توسعه يافته و الگويى از جوانان ايرانى به منطقه و دنيا صادر شده است.

اما بايد با «دفاع فرهنگى»، در مقابل «تهاجم فرهنگى» دشمنان ايستاد و اجازه نداد هويت و فرهنگ ايرانى مورد هجمه قرار گيرد. اگر ديروز در دوران پهلوى، «حاكميت» به فرهنگ اسلامى و ايرانى هجوم مى‌برد، اينك دشمنان بيگانه درصدد تهاجم فرهنگى‌اند و جمهورى اسلامى در تلاش براى دفاع و مهندسى فرهنگى است.

در اين بخش تا بدينجا تغييرات در چهار ساختار حكومتى، اقتصادى، نظامى و فرهنگى كاويده شد و دريافتيم چرا مردم ايران نسبت به انحطاط ساختارهاى اجتماعى دوره پهلوى معترض بودند و انقلاب اسلامى نيز چه تحولى در اين ساختارها ايجاد نمود.

گفتار پنجم: بررسى تغييرات در ساختار منطقه و جهان‌

انقلاب اسلامى ايران نه‌تنها در تحولات ايران فصل نوينى پديد آورد، بلكه فراتر از مرزهاى ايران در سطح منطقه استراتژيك خليج‌فارس و خاورميانه و كشورهاى اسلامى تا ديگر نقاط جهان در غرب و شرق دگرگونى‌هاى فكرى و سياسى پديد آورد و روابط و معادلات جهانى را متحول نمود.[1] حال به برخى از بازتاب‌ها و تأثيرات اين انقلاب در سطح منطقه و جهان مى‌پردازيم.

1. انقلاب اسلامى؛ شروع عصر جديد در جهان‌

انقلاب اسلامى ايران در مسير حركت و تحولات جوامع بشرى نقطه عطف و سرآغاز «عصرى جديدى» بود و در سطح جهان و در ابعادى گوناگون پيام خود را طنين‌انداز ساخت. چنانچه مقام معظم رهبرى در اين باره مى‌فرمايد:

با انقلاب اسلامى در ايران و با تشكيل نظام اسلامى در اين نقطه از عالم و با مبارزات طولانى‌كه ملت ما پشت سر رهبر عظيم الشأنش براى حفاظت از انقلاب و اسلام انجام داد، عصر جديدى با خصوصياتى متمايز با دوران قبل، در عالم به وجود آمد و تأثيرات اين عصر جديد روى ملت‌ها و دولت‌هاى ضعيف و نيز روى دولت‌هاى قوى و ابرقدرت‌ها محسوس است [و] حتى نقشه سياسى دنيا عوض شده است. اين عصر و اين دوران‌


[1]. بنگريد به: محسن مجرد، تأثير انقلاب اسلامى بر سياست بين‌الملل.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 192
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست