responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 135

به ايران مى‌آوردند، اما اينك دست‌كم سالى 30 هزار نفر از سراسر دنيا براى درمان به ايران مى‌آيند.[1] تنها در سال 1385، 5 هزار بيمار خارجى براى جراحى چشم به ايران آمده‌اند. به هر روى، در كشورمان «توريسم درمانى» در حال گسترش است‌[2] و امروز با توسعه دانشكده‌هاى پزشكى نه‌تنها در حد استانداردهاى جهانى پزشك داريم، بلكه اعزام پزشكان ايرانى به ديگر كشورهاى نيازمند نيز آغاز شده است.

وضعيت واكسيناسيون ايران نيز تحول اساسى يافت و با دو طرح ملى و بى‌نظير در جهان، يعنى واكسن فلج اطفال و سرخچه در سال‌هاى اخير، مورد تشويق سازمان جهانى بهداشت قرار گرفتيم و امروز انواع واكسن از ايران به ديگر كشورها صادر مى‌شود. همچنين توليد دارو در كشور به مرز خودكفايى رسيده است، اگرچه بايد در توليد مواد اوليه دارو نيز تحول لازم پديد آيد.

ايران اسلامى باهمت جوانان مستعد و باايمانش توانسته است با توليد، انجماد و تكثير سلول‌هاى بنيادين جنينى در زمره چند كشور اول دنيا قرار گيرد و بدين‌رو «انقلاب پزشكى» پديد آورد. اولين رده سلول‌هاى بنيادين جنينى در سال 1998 در آمريكاو اولين رده اين سلول‌ها در جمهورى اسلامى ايران در سال 2003 در مؤسسه «رويان» وابسته به جهاد دانشگاهى به‌دست آمد. اينك سلول‌هاى بنيادين «انسولين‌ساز» به نام «رويان، اچ. وان» براى اولين بار در دنيا با تلاش جوانان ايرانى توليد شده است و در بخش‌هاى ديگر اين انقلاب پزشكى نيز در رديف چند كشور اول جهان جاى گرفته‌ايم. همچنين تابستان 1387 دانشمندان پژوهشگاه رويان موفق شدند كه به عنوان ششمين كشور جهان از پوست انسان، سلول‌هاى بنيادى به‌دست آورند.

همچنين در سال 1385 كار بزرگ متخصصان ايرانى در ترميم ضايعات نخاعى با استفاده از سلول‌هاى عصبى «شوان» براى نخستين بار در جهان، دست‌يابى به داروى كنترل‌كننده ويروس ايدز و تقويت‌كننده سيستم تقويت‌كننده بدن براى اولين بار در دنيا به نام‌

IMOD

، همچنين پيوستن ايران به جمع دوازده كشور توليدكننده داروهاى نوتركيب حاصل از زيست‌فناورى، توليد داروى بيمارى‌MS به‌عنوان سومين كشور دنيا پس از آمريكا و سوئيس‌


[1]. روزنامه اعتماد ملى، 16/ 9/ 1385، ص 13.

[2]. روزنامه همشهرى، 21/ 4/ 1386، ص 5.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست