responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 131

نوينى در سطح جهان شده‌ايم. اين موتور به‌عنوان اولين موتور گازسوز جهان به توليد انبوه رسيده و با گواهينامه «يورو 4» جزو سه موتور برتر دنياست. همچنين از توليد سالانه 100 هزار خودرو مونتاژ به سالانه 2/ 1 ميليون خودرو با حدود 70 درصد توليد داخل رسيده‌ايم.

همچنين اينك به 40 كشور جهان خودرو و قطعات آن را صادر مى‌كنيم كه كشورهايى مانند ايتاليا، بلغارستان و لهستان از اتحاديه اروپا و روسيه، چين، تركيه، امارات، اكراين، مصر، آذربايجان و ... از خريداران خودرو سمند سورن با 98 درصد توليد داخل مى‌باشند.[1]

در بخش معادن نيز توانسته‌ايم از توليد سالانه 20 ميليون تن مواد معدنى در پيش از انقلاب به ظرفيت توليد 220 ميليون تن در سال برسيم و معادن كشور را براى مصارف داخلى و صادرات توسعه بخشيم.

همچنين از صنعت محدود وابسته و مونتاژ با حضور مستشاران خارجى، اينك به صادرات خدمات فنى و مهندسى رسيده‌ايم كه در سال 1384 به 5/ 1 ميليارد دلار و در سال 1385 به 2 ميليارد دلار افزايش يافته است، اگرچه ظرفيت بالقوه سالانه 7 ميليارد دلار خدمات فنى و مهندسى داريم.[2] همچنين طى ده سال گذشته، حدود 233 پروژه پيمانكارى از سوى شركت‌هاى ايرانى در 33 كشور دنيا اجرا شده است.[3]

5. خدمات عمومى‌

نمايش تصوير

در دوران پهلوى در زمينه خدمات عمومى و رفاهى مردم نه‌تنها روستاها، بلكه شهرها نيز از اين خدمات به‌صورت گسترده‌اى محروم بودند.

ايران پس از روسيه، دومين منابع و ذخاير گازى دنيا را با 17 درصد داراست. در دوران پهلوى با توجه به درآمدهاى ارزى فراوان از صادرات نفت و با داشتن موقعيت مناسب براى تبديل منابع زيرزمينى به منابع رو زمينى به منظور رفاه اجتماعى- اقتصادى، متأسفانه به آن پرداخته نشد و تنها بخشى از پنج شهر (تهران، اصفهان، اهواز، شيراز و فولادشهر) داراى گاز طبيعى بودند. براى نمونه، در شهر اصفهان فقط براى خانه‌هاى آمريكاييان ساكن در اين شهر و در فولادشهر نيز براى منازل متخصصان شوروى گازرسانى شده بود.

اما در عصر جمهورى اسلامى تا سال 1385، 660 شهر كشور به شبكه گاز طبيعى پيوسته و 85 شهر نيز در دست گازرسانى است و اين پروژه در 5 هزارروستا نيز در حال اجراست. در حال حاضر 5/ ميليون انشعاب گاز واگذار شده و سالانه يك ميليون انشعاب جديد نيز واگذار مى‌شود و بيش از 54 ميليون نفر تحت پوشش استفاده از گاز طبيعى قرار دارند. بدين‌رو، سهم گاز در سبد انرژى كشور از يك درصد به 60 درصد فزونى يافته است. از سوى ديگر، در ميدان گازى پارس جنوبى كه بزرگ‌ترين ميدان گازى دنياست- و ايران با قطَر در آن شريك است- 25 فاز تعريف شده كه هشت فاز آن به بهره‌بردارى رسيده و پنج فاز نيز در حال اجراست. سالانه حدود 150 ميليارد متر مكعب مصرف داخلى گاز طبيعى كشور است كه معادل 5/ 3 ميليون بشكه نفت در روز مى‌باشد. همچنين 5/ 3 ميليارد متر مكعب گاز به تركيه صادر مى‌كنيم كه تقريباً معادل همين اندازه واردات از تركمنستان است.

در بخش برق، توليد بيش از 12 برابر شده و ايران مقام اول خاورميانه و نوزدهم دنيا را دارا است. مشتركان برق نيز حدود 7 برابر شده‌اند و در صنعت نيروگاهى 100% تجهيزات‌


[1]. روزنامه اعتماد، 17/ 6/ 1387، ص 12.

[2]. روزنامه ايران، 28/ 8/ 1385، ص 21.

[3]. روزنامه كيهان، 4/ 9/ 1385، ص 4.

نام کتاب : ايران؛ ديروز، امروز، فردا نویسنده : نصرى، محسن    جلد : 1  صفحه : 131
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست