responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 255

التجا آفتابى نشده بودند، با عريضه خيّر پاشا آمده، التجا كردند و دست بوسيده، التجا و امان يافتند. روز دوشنبه دهم حضرت خداوندگار به عزم شكار سوار شدند. زينل پاشا و فرهاد بيگلربيگى و آقاى ينگى‌چريان ملتزم ركاب شدند. روز چهارشنبه نوزدهم بعضى ينگى‌چريان غايب شده بودند؛ احكام به طرابلس و حما و بيروت فرستاده شد كه آنها را پيدا كرده، تحت الحفظ به اردو بفرستند. روز چهار شنبه بيست و ششم، جانبردى بيگ كه در قرب شام با حنش‌اوغلى و خرگوش‌اوغلى جنگيده، هر دو را كشته بود، امروز سرهاى مقطوع آنها را وزيرش به پايه سرير اعلى آورد. از پنج‌شنبه بيست و هفتم تا روز يكشنبه سلخ وقوعات قابل ثبت به وقوع نرسيد.

وقايع ماه ربيع الثانى سنه 924

روز دوشنبه غرّه، از ماه گذشته كه حضرت خداوندگار، در شكار بودند، تاكنون نيامدند و در اين هنگام به انطاكيه تشريف برده قبر يوسف ملقّب به حبيب نجّار كه نامزد حضرت مريم، مادر حضرت روح الله بوده است، زيارت كردند. روز جمعه پنجم خبر رسيد كه اميرالامراى روم ايلى از اسكى‌شهر كوچيده، به طرف اسلامبول رفته است. روز چهارشنبه دهم، حضرت خداوندگار كه قرب يك ماه در شكار بودند، عودت به اردوى همايون فرمودند. روز جمعه دوازدهم از براى تدارك تير و كمان به قاضى‌هاى بلاد آناطولى احكام فرستاده شد. روز شنبه سيزدهم، سرهاى بريده حنش‌اوغلى على و خرگوش‌اوغلى عمر را به نظر همايون رسانيدند. با خلعت‌هاى فاخر، تحسين‌نامه به جانبردى غزالى بيگ و محمد بيگ فرستاده شد. استمالت‌نامه‌ها خطاب به محمد پاشاى بيگلربيگى دياربكر و شرف الدين بيگ تبليسى و داود بيگ حيزانى و ملك بيگ فرستاده، تفحص احوال التماس گرديد. على چلبى كه مأمور به تحرير نفوس و مميزى دايره حكومت قره حصار بود، به منصب استيفاى قلمرو حكومت حضرت وليعهد سرافراز شد و حكم همايونى به شاهزاده آزاده فرستاده شد كه غفلت از تفتيش و تفحص احوال حدود فرنگ ننمايند و احكام مؤكّد به محمد حاكم اولونيه و ساير امراء و قضات بلاد واقع در آن حوالى ارسال داشتند كه صاحبان بغى و فساد كه در حوالى ايلبصان و اوخرى ظاهر شده‌اند، جبرا و قهرا دعوت به عودت دائره مطاوعت نمايند.

روز دوشنبه پانزدهم ديوان شد. در باب حفظ و حراست ولايت حلب اهتمام گرديده، شش كرور آقجه- يعنى چهارصد و نود و هشت هزار تومان- از براى تيمار داران- يعنى سپاهيان- از قراى حلب معين گرديد كه به جوانان دلير قسمت كرده، از براى حفظ اين ولايت استخدام نمايند. روز شنبه بيستم حكم شد كه مولانا عيسى قاضى بولى را صلب نمايند؛ و سبب مغضوبى اين شخص [اين بود كه‌] مردم را دعوت به تبعيت شاه اسماعيل [كرده‌] بود. از براى اجراى اين كار، از قاپوچيان حسين و اسكندر نامان مأمور شده، رفتند. قاضى مشار اليه‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 255
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست