responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 245

به طويله خاصّه اسلامبول و بعض از شترهاى شترخانه را نيز به چخوراووا فرستاده، تخفيف به علوفه بدهند.

روز سه‌شنبه بيست و هفتم حكم شد كه سپاهيان دولتمند آناطولى به ولايتشان بروند و محمد بيگ ولد يكيت عيسى بيگ امير الحاج معيّن و منصوب گرديد و مخصوص قاپوچى به اسلامبول فرستادند كه پيرى پاشا را دعوت به درگاه نمايد و امور محوّله در اسلامبول وزير مشار اليه را شادى بيگ بيگلربيگى روم ايلى بر عهده بگيرد و خسرو بيگ حاكم يانيه مأمور شد كه فرقه‌اى مركّب از لشكر روم ايلى و آناطولى كه در حلب بودند، آنها را به مملكتشان برساند و حكم همايون به اميرالامراى قرامان ارسال گرديد كه به ابواب‌جمعى خود در حلب اقامت نموده، منتظر امر ثانى بماند.

و از اميرالامراى دياربكر چاپار عريضه آمد، و معلوم شد كه شاه به مراغه آمده است. به امرا و صاحب منصبان و افراد لشكر آناطولى هم، على مراتبهم، ترقّى و خلعت و انعام مرحمت گرديد. روز چهارشنبه بيست و هشتم، حضرت شاهنشاه بالعزّ و السعادة به عزم شكار سوار شدند و مقدار كافى از غلامان خاصّه به جانبردى غزالى بيگ داده، مأمور به جمع جو و كاه فرمودند. روز پنج‌شنبه بيست و نهم مصطفى پاشاى اميرالامراى روم ايلى از اردو كوچيده، جلو رفتند. روز جمعه سلخ حضرت پادشاه عالم پناه، نماز جمعه را در مسجد جامع امويه ادا نمود و محمد بيگ امير الحاج علم خود را على العاده به مسجد مذكور آورده، به واسطه مناديها اعلام نمودند كه حجاج بومى و غريب حاضر به سفر شوند.

وقايع شهر شوّال المكرّم سنه 923

روز شنبه غرّه حضرت خداوندگار رسم معايده را در چادر اجرا نموده، نماز عيد را در جامع امويه ادا كردند و به مقتضاى «و ليس العيد لمن لبس الجديد، انّما العيد لمن امن الوعيد» يعنى لمؤلفه:

اكتساى جامه توعيد نيست‌

از وعيد ار كس رهيد آن كرد عيد

لباس سپاه پوشيده، ابدا التفات به اصلاح لباس و زينت ننمودند و به همراهى مولانا نور الدين زيرك‌زاده قاضى عسكر آناطولى به محلى كه جناب محى الدين الاعرابى مصنف كتاب فصوص الحكم و فتوحات مكيه و مسامرات و غيره مدفونند، رفته از براى مسجد و مرقدى كه فرموده بود، بنا نمايند، طرحى ريخته، تيمّنا مقدارى هم از زمين بنيادش حفر نمودند. روز يكشنبه دوم، به عزم زيارت مضاجع اوليا سوار شدند. روز دوشنبه سوم استراحت فرمودند.

روز سه‌شنبه چهارم، منصور نام طفلى از پسران حنش‌اوغلى آمد، دست بوسيد و بعد از ظهر، حسن چلبى برادر خواجه افندى از دار فنا به دار بقا رحلت كرد؛ در صالحيه در جوار شيخ محى الدين الاعرابى دفن گرديد. روز چهارشنبه پنجم خزانه عامره و اسباب كارخانه و سكّه‌

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 245
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست