responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 207

اگر چه مصر آلندى دولت فرعون ده محو اولدى‌

ولى گيتدى المدن يوسف مصر شجاعت هم‌

چون زياده از اين نمى‌توانستند بر سر اين سردار نامدار توقف نمايند؛ امراى اردو «پادشاه عالم‌پناه زنده ماناد» گفته، يكديگر تعزيت كرده، تسليت دادند و يونس پاشا كه مشغول به تعاقب دشمن بود، خودشان را به وزير مشار اليه رسانيد. طورى كشتارى كردند كه جنديان مصريان از اوّل تأسيس دولت چراكسه تا حال اين شدّت را از هيچ دشمنى نديده بودند. بعد از قهر و تدمير مصريان، عثمانيان اردوى آنها را تاخته، نايل غنيمت فراوان گشتند و از اردو وارد شهر و داخل خانه‌هاى امرا و اعيان دولت چراكسه شده، هر چه دستشان رسيد تاراج كردند. از كثرت اشيا و اموال غنايم در چادرهاى لشكر جاى نشستن نماند و از سنگينى هميانها افراد اردو شكايت داشتند. الحمد للّه الّذى فتح علينا أبواب الفتوح.

در اين جنگ خونين و سخت از ما، سردار اكرم سنان پاشا و على آقاى خزينه‌دارباشى و محمود بيگ رمضان‌اوغلى و يونس بيگ حاكم فلورينه كه سابقا حاكم عين تاب بود، شهيد شدند. و از چراكسه، امير سلاح اوركماس و ياخشى‌باى مير مجلس و انس‌باى ميرآخور كبير و تولاده‌باى حاجب الحجاب و اصطباى امير الامرا و جان پولاد بيگ‌باشى و يوسف ناصرى نجمى امير تيره و خيّر بيگ المعمار و علّان دوادار كبير و قايصو قوغلو و سدون ديودار اولو بيگ، قانصو ابو سينا و ايرك و قانصو كرد و اوزمك و جمعى نيز از امراى چهل مردى و ده‌مردى و كيلار خاص كشته گشتند.

روز جمعه سلخ ماه مذكور، در ريدانيه توقّف گرديد. علاوه بر معارف، سه هزار و دويست و نه نفر از ما و پنج هزار و چهارصد و دوازده نفر از مصريان در اين معركه مقتول افتاده بودند. اعليحضرت خداوندگار فرمود نماز جنازه تمام مقتولين اسلام را ادا كرده، جز سنان پاشا و على آقا. محض يادآورى در ميدان محاربه چراكسه را على‌حده و عثمانيان را على‌حده دفن كردند و فرمود از براى دفن جنازه سنان پاشا و على‌آقا و غلامان مقتول‌شده اين دو بزرگوار نيز در زاويه شيخ تيمور طاش خليفه مدفنى حاضر كرده، بعد از اداى نماز جنازه، مودوع صندوقه رحمت رحمان نمودند. حضرت خداوندگار هم در نماز جنازه آنها حاضر شده بودند. هم در اين روز در جامع الازهر خطبه را باسم حضرت فاتح ممالك العرب خواندند.

وقايع سال نهصد و بيست و سوّم هجرى [923]

وقايع محرّم الحرام‌

روز شنبه غرّه ماه مذكور باز در ريدانيه توقف و ديوان گرديد. از براى اهالى شهر امان‌نامه رسمى نوشته، مأمور فرستادند كه شهر را ضبط نمايد. اين عمر حاكم صعيد آمده، التجا نمود و

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 207
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست