responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 194

التفات شدند و در بالاى برجى مقامى است معروف به مضجع حضرت امام زين العابدين.

حضرت خداوندگار تشريف برده زيارت كردند و فرمودند كه اهل بيت را كه از كربلا به شام مى‌آورده‌اند گويا شبى در اين برج نگاه داشته‌اند و به مرور زمان از روى جهل به اين اسم موسوم كرده‌اند چه به ثبوت رسيده است كه قبر آن بزرگوار در مدينه است. بعد از زيارت نماز جمعه را هم در اين شهر ادا نموده باز به اردو عودت كردند و حكومت اين شهر را به كوزلجى پاشا مرحمت فرمودند.

روز شنبه بيست و سوم در رسطان كه قارون بنى اسرائيل در اينجا به زمين فرورفته است، منزل گرديد. يكشنبه بيست و چهارم در ظاهر شهر حمص‌[1] نزول اجلال فرمودند. اهالى اين شهر در يك فرسخى اردوى همايون را استقبال نمودند.

دوشنبه بيست و پنجم منزل اردو عين القصب شد و سه‌شنبه بيست و ششم، در منزل قره- نام ديگر قره قراق. و چهارشنبه بيست و هفتم در قريه نيك منزل گرديد. روز پنج‌شنبه بيست و هشتم، قطيفه و جمعه بيست و نهم قصيره.

شنبه سلخ شعبان المعظم، ظاهر مقر اولياى كرام و مدفن انبياى عظام و ممدوح حضرت سيد الانام يعنى مقام بهشت التام دمشق شام- حماها الله عن الآفات و الآلام مع جميع بلاد الاسلام منزل اردوى همايون شد.

قبل از آن كه موكب همايون وارد اردوگاه شود، علما و صلحا و سادات و اعيان، غنى و فقير، برنا و پير اين شهر شهير، موكب همايونى را به هزار تعظيم و تكريم استقبال كرده، نايل انواع لطف و عاطفت حضرت خداوندگار گشته، امان يافتند و موكب همايونى نيز بالعزّ و السعادة، وارد اردوگاه شد. چون سراپرده سلطانى را در وسط اردوى همايون بر بالاى تپه مصطبه سلطان نام موقع نصب كرده بودند، اعلى حضرت شاهنشاه اسلام پناه داخل شهر نشده، در اردو و در ميان لشكر فاتح خودشان منزل گزيدند. (از حلب الى شام سيزده و از اسلامبول الى شام هفتاد و هشت منزل است).


[1] - شهرى است از شامات واقع در ساحل رود عاصى و از شرق شمالى شام صد و سى و شش كيلومتر دور و مسكن سى و پنج هزار نفس است. مانند حما، انواع پارچه‌هاى حريرى و پنبه‌اى در اينجا هم مى‌بافند و صابونش معروف و مقبول و تجارتگاه و مركز يك سنجاق است. مكاتب درجه ثانيه و ثالثه و ساير ابنيه مدينه را دارا است. در حركت ارض حلب، اين شهر هم خراب شده بود. با اين همه خسارت باز از معابد عاليه و ساير آثار قديمه را دارا است./ عارف.

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 194
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست