responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 120

روزگار موافق است، اردوى همايون مراجعت به مرز بوم روم نمايد.

بنابراين، روز بيست و پنجم ماه رجب المرجب اردوى همايون با يمن و اقبال منصورا و غانما از تبريز كوچ كرده، ارخاى عنان به سمت روم نمود.

وقايع ماه شعبان المكرم سنه 920

در غرّه ماه شعبان، [از] رود ارس عبور گرديد. چون آب طغيان داشت، جمع كثيرى از اهالى اردو و اسبان در آب غرق شدند و تمامى مغروقين از آن اشخاصى بودند كه اعتراض به حركات سلطان داشتند! روز دوم وارد نخجوان گرديد. قزلباشان نخجوان كه تاج‌هاى خودشان را از سر برداشته تقيّه را پيشه كرده بودند، اعتنا به تقيه آنها نگرديده، حكم تاراج به لشكر داده شد. روز هفتم در جوار شهر روان، مصطفى پاشا حاكم موره- يونان- از حكومت معزول شده، در نصف الليل شهر روان را تاخته، كوچيدند.

روز پانزدهم، به قلعه تالين آمدند، از آن [جايى‌] كه اهالى قلعه اظهار اطاعت ننمودند، در يك روز ينگى‌چريان قلعه را فتح كرده، اهالى را مقتول ساختند و اموالشان را تاختند. اردوى همايون كه در تبريز بود، به شمخال گرجستان احكام فرستاده شده بود كه از براى اردوى همايون سيورسات بفرستد. چون اثرى از سيورسات او ظاهر نشد، درين منزل ترتيب به ديوان داده، كنكاش گرديد و مقرر شد كه اردوى همايون از راه راست انحراف به گرجستان نموده، بتازد.

روز هفدهم، خبر رسيد كه سيورسات گرجستان در پل چوپان آمده، مى‌رسد. لهذا ارخاى عنان عزيمت از گرجستان به راه راست نمودند. روز بيست و چهارم در جوار پل چوپان سيورسات شمخال گرجستان كه عبارت از سه هزار رأس گوسفند بود، رسيد. روز بيست و پنجم در منزل اركى‌صويى پيرى پاشا در جاى مصطفى پاشا وزير شد. شمسى بيگ وزير دفتر آناطولى، وزير دفتر روم ايلى و مولانا عبدالكريم‌زاده وزير دفتر آناطولى انتخاب گرديد. مؤيّدزاده از قاضى عسكرى روم ايلى معزول و در جايش زيرك‌زاده منصوب شد.

جعفر چلبى كه تاج‌زاده نشانجى- منشى حضور- بود، به قاضى عسكرى آناطولى، و محمد چلبى خواجه‌اوغلى كه در ينگى مدرسه ادرنه مدرّس بود، به نشانجى‌گرى نصب گرديدند.

روز بيست و هفتم جناب پيرى پاشا به نوكرها و غلام‌هاى خود از براى جمع سيورسات اردو به آماسيه فرستاده شد و روز بيست و هشتم بايبورد و كيغى فتح گرديد.

وقايع شهر رمضان المبارك سنه 920

روز دوم ماه مزبور، از براى محافظت بايبورد، توپ و سيصد نفر ساخلو و كوتوال معين گرديده، قلعه به دست محافظت آنها سپرده شد. روز چهارم پيشگاه بايبورد، منزلگاه اردو

نام کتاب : انقلاب الاسلام بين الخواص و العوام نویسنده : اسپناقچى پاشازاده، محمدعارف    جلد : 1  صفحه : 120
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست