نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 46
اداره مملكت باشد و با سعه صدر[1] بين قواى مختلف هماهنگى ايجاد كند و
از ديگر سو توان چارهجويى در رفع مشكلات و بنبستهاى سياسى را داشته باشد كه
البته انجام اين امر نياز به مديريتى كاملا سنجيده دارد.
بايد توجه داشت كه شرط كفايت و حسنتدبير مستلزم دارا بودن اين صفات
است:
1. فراست بالا و شناخت زيروبم كارها؛
2. اراده قوى و مستقل كه ناشى از شجاعت اقدام در مواقع خطير و حساس
است؛
3. علم به زمان و حوادث آن؛
4. اتصاف به مكارم اخلاقى كه براى اداره امور مردم مورد نياز است،
مانند بردبارى، حكمت و سعه صدر.[2]
اشكالاتى چند در مورد معناى واژگانى و اصطلاحى ولايت مطلقه فقيه
در مورد معناى واژگانى و اصطلاحى ولايت مطلقه فقيه اشكالاتى مطرح
كردهاند كه به برخى از آنها پاسخ مىدهيم:
اشكال اول: برخى از نويسندگان بر اين گماناند كه ولايت در معناى
حكومت و زمامدارى به كار نرفته است. اينان به انكار ريشه لغوى و تاريخى ولايت
پرداخته[3] و آن را
به معناى «قيوميت»- كه لازمه آن تداعى «محجوريت» در مولى عليه است- پنداشتهاند[4] و از سويى ولايت فقيه را باعث
تحقير مردم و تنزل آنان تا حد صغار و ديوانگان بيان كردهاند.[5]
پاسخ: 1. در پاسخ به اين اشكال مىتوان به اين نكات اشاره كرد: پيشتر گفته آمد كه
واژه «ولايت» در كتب لغت، قرآن و روايات به معناى امارت و سرپرستى و حكومت نيز به
كار رفته است؛ آنسان كه اين معنا كاملا آشكار است.
2. ولايت داراى اقسامى است كه تنها برخى از آنها مانند ولايت بر صغار
و مجانين به معناى
[1] . امير المؤمنين مىفرمايد:« آلة الرياسة سعة
الصدر».( نهج البلاغه، حكمت 176.)
[2] . الداورى، مسلم، التقيه فى فقه اهل البيت عليه
السّلام، ج 2، ص 561.