نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 169
پذيرفتهاند- آنسان كه گفتهاند: «كل ما حكم به العقل حكم به الشرع»-[1] ازاينرو درصورتىكه امرى با حكم
مستقل عقلى ثابت شود، حكم شرعى نيز خواهد بود.
دليل عقلى غير محض بر ولايت فقيه
1. برهان مبتنى بر ماهيت احكام اسلام
مقدمه اول: اسلام تنها منحصر به احكام عبادى نيست، بلكه در زمينه
مسائل اقتصادى، مالياتى، جزايى، حقوقى، دفاعى، معاهدات بين المللى و ... نيز
مقرراتى دارد.[2] خلاصه
اينكه اسلام دين زندگى است.
مقدمه دوم: احكام اسلامى- اعم از آنچه مربوط به مسائل مالى، سياسى،
حقوقى و ... است- نسخ نشده، بلكه به دليل خاتميت دين اسلام و جاودانگى آن همواره
برقرار است.[3] مقدمه
سوم: ماهيت و كيفيت احكام حقوقى، قضايى، دفاعى، اقتصادى و اجتماعى اسلام گواه اين
مطلب است كه به منظور اداره سياسى و اقتصادى و فرهنگى جامعه تشريع گشته است؛
آنسان كه بدون تشكيل حكومت امكان اجراى بسيارى از آنها نيست.[4]
از سوى ديگر، برقرارى امنيت و حفظ نظام اجتماعى و نيز دفاع از كيان اسلام از
واجبات مؤكد اسلامى است. به سخن ديگر، شارع مقدس اختلال و ناامنى در جامعه اسلامى
را ناپسند مىداند، ازاينرو، بديهى است كه تحقق بخشيدن به اين امر نيز بدون حكومت
امكانپذير نيست.[5] مقدمه
چهارم: به حكم عقل و شرع، اجراى قوانين اسلام و اصل حكومت در عصر غيبت نيز استمرار
دارد.[6] مقدمه
پنجم: در جامعهاى كه مىخواهد براساس قوانين اسلام اداره شود، والى مسلمانان بايد
واجد
[6] . در قرآن مىخوانيم:\i« هو الذى أسل رسوله بالهدى و
دين الحق ليظهره على الدين كلّه ...».\E اين آيه در سه سوره تكرار شده
است: توبه، 23؛ فتح، 28؛ صف، 9. بديهى است كه تحقق چنين هدفى بدون تشكيل حكومت
ممكن نيست:\i« وعد اللّه الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنهم في
الارض».\E( توبه، 55.)
نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 169