نام کتاب : انديشه هاى سياسى شيعه در عصر غيبت نویسنده : كربلايى پازوكى، على جلد : 1 صفحه : 105
4. در كتاب صراط النجاة فى اجوبة
الاستفتائات آمده است: «اما ولايت بر امور حسبيه مانند حفظ اموال غايب و يتيم
درصورتىكه شخصى مانند ولىّ [شرعى] براى حفاظت از آنها نباشد، از آن فقيه جامع
الشرايط است و نيز موقوفاتى كه از سوى واقف براى آنها سرپرستى تعيين نشده و
همينطور است مرافعات؛ چرا كه فصل خصومتها در مرافعات و امثال آن در دست فقيه
مىباشد، اما زايد بر آنها پس مشهور بين فقها عدم ثبوت است».[1]
4. در كتاب مبانى تكملة المنهاج نيز مرحوم آيت اللّه خويى در بحث جواز اقامه حدود
شرعى براى حاكم اسلامى، چنين استدلال كرده است:
يك. اجراى حدود در برنامه انتظامى اسلام در جهت مصلحت و سلامت جامعه
تشريع شده است؛ آن هم براى جلوگيرى از فساد و طغيان و رواج پليديها كه امرى هميشگى
است و اختصاص به زمان حضور امام عليه السّلام ندارد.
دو. ادله مزبور در كتاب و سنت كه ضرورت اجراى احكام انتظامى را ايجاب
مىكند، اصطلاحا اطلاق دارد و به زمان خاصى اختصاص ندارد.
ايشان در ادامه، در اينكه مجرى احكام چه كسى باشد، مىگويد: در اين مورد
بيان صريحى از شارع نرسيده و از ديدگاه عقل ضرورى مىمايد كه مسئول اجراى اينگونه
امور، آحاد مردم نباشند؛ زيرا اين خود اختلال نظام است. وى، روايات «و اما الحوادث الواقعه ...»، «حفص بن غياث» و
هچنين روايت «و من اليه الحكم ...» را در تأييد اين
مدعا مىآورد كه «اجراى اين امور در اختيار فقها است».[2]
6. آيت اللّه خويى در منهاج الصالحين جهاد ابتدايى در عصر غيبت را جايز مىداند و
معتقد است رهبرى و فرماندهى آن در اختيار فقيه جامع الشرايط مىباشد: «از آنجا كه
انجام اين مهم و تحقق خارجى آن نيازمند رهبر و فرماندهى است كه مسلمانان دستورات و
اوامر را بر خود نافذ بدانند، پس چارهاى جز تعيّن آن در فقيه جامع الشرايط نيست؛
زيرا فقيه متصدى اجراى اين امر مهم از باب امور
[1] . خويى، ابو القاسم، صراط النجاه فى اجويه
الاستفتائات، ج 1، ص 10.