نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 259
گفتار دوم: مكتبگرايى و ملىگرايى
تعريف ملىگرايى
اگرچه درباره ناسيوناليسم يا ملىگرايى تعاريف گوناگونى ارائه شده، اما
از اين تعاريف مىتوان به مفهوم مشتركى دست يافت. نخست به بيان برخى تعاريف ارائه
شده مىپردازيم:
اسنايدر، ناسيوناليسم را حالت ذهنى يا عاطفى گروهى از مردم در يك
منطقه جغرافيايى معين، با زبان و عادات و رسوم مشترك تعريف مىكند.[1]
هانس كوهن، معتقد است ناسيوناليسم حالتى روحى است كه عالىترين شكل
آن، وفادارى نسبت به مليت و ميهن است. از نظر او، ناسيوناليست آنگاه اصيل است كه
هيچ عامل ديگرى در راه وفادارى انسان به ميهن حايل نگردد.[2]
برخى ملىگرايى را تركيبى متغير از اعتقادات و حالاتى مىدانند كه با
عناصرى همچون سرزمين مشخص، خصايص مشترك فرهنگى، دولتى مستقل و عشق به وطن، شناخته
مىشود.[3]
از ميان مفاهيم اصلى ناسيوناليسم، وابستگى به واحد ملى، بيش از
وابستگى به هر چيز ديگرى است.[4] درباره
ملىگرايى، موضعگيرىهاى بسيار متفاوتى شده است؛ برخى آنقدر ملىگرايى را باور
دارند كه آن را مقدسترين و ارزشمندترين ارزشهاى يك ملت مىدانند. براى نمونه،
آرنولد توينبى، مورّخ انگليسى،
[1]. بنگريد به: سيدصادق حقيقت، مسئوليتهاى
فراملى در سياستهاى خارجى دولت اسلامى، ص 29.