شكى نيست كه اسلام، دين خاتم است و احكام و قوانين آن «اعم از قوانين
اقتصادى و سياسى و حقوقى، تا روز قيامت باقى و لازم الاجراست.»[2]
از طرفى مىدانيم «قانونگذارى بهتنهايى سعادت بشر را تأمين
نمىكند؛ پساز تشريع قانون بايستى قوه مجريهاى بهوجود آيد ... كه قوانين و
احكام ... را اجرا كند.»[3]
حال پرسش اين است كه آيا خداوند براى دوران طولانى غيبت امامزمان
(عج) چارهاى انديشيده يا حكومت را در اين دوران رها كرده و به هر آنچه پيش آيد
راضى شده است؟ سؤال روشن و صريح امام اين است: «از غيبت صغرى[4]
تاكنون كه بيش از هزار سال مىگذرد ... در طول اين مدت مديد، احكام اسلام بايد
زمين بماند و اجرا نشود؟!»
پاسخ اين پرسش روشن است «هيچكس نمىتواند بگويد ديگر لازم نيست از
حدود و تماميت ارضى وطن اسلامى دفاع كنيم؛ يا امروز ماليات و ... و خمس وزكات
نبايد گرفته شود؛ قانون كيفرى اسلام و ديات و قصاص بايد تعطيل
[4]. از سال 260 تا 329 ق دوره غيبت صغرى ناميده
مىشود. در اين دوره، شيعيان از طريق نايبان خاص حضرت حجّت( عثمانبن سعيد، محمدبن
عثمان، حسينبن روح و علىبن محمد) با ايشان در ارتباط بودند.
نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 218