نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 169
اين سه عنصر در تمامى طول حيات اجتماعى ايران، در ارتباط و
اتصال روزمره و دائمى با يكديگر بودند و از اين طريق اخبار مربوط به انقلاب و
تصميمگيرىها بهسرعت رواج مىيافت. مناسبتهاى ويژه، مانند ماه محرم، ماه رمضان
و بازگشايى مدارس و دانشگاهها، اين پيامرسانى و ارتباط را به اوج خود مىرساند و
امام همواره بر تأثير اين ايام در پيشبرد اهداف انقلاب تأكيد داشت.[1]
در حقيقت امامخمينى در ارتباط عادى و سنتى اين شبكه هيچگونه تغييرى
پديد نياورد؛ تنها با وارد ساختن انگيزههاى سياسى و دينى قوىتر و ترسيم
جهتگيرىهاى جديد، بر ميزان مشاركتشان نسبت به انقلاب افزود. اين شبكه غيررسمى،
در غياب هرگونه «سازماندهى حزبى» و عدم امكان دستيابى به «ابزار رسانهاى همگانى»،
كارآمدترين و سالمترين شيوه برقرارى ارتباط ميان رهبر قيام با ياران او در سراسر
كشور بود؛ بهگونهاى كه رژيم از مقابله با اين شبكه هزارْشاخه ناپيدا و تعقيب
اعضا و عناصر بىشمارِ آن، حقيقتاً درمانده و نااميد شده بود.
وجود چنين سازمان و شبكه گستردهاى كه حتى سختگيرانهترين سياستهاى
سركوبگر و پليسى هم نمىتوانست آن را از ميان بردارد، بستر مساعدى را در اختيار
امام قرار داد تا پيام انقلاب را در تمام نقاط ايران به گوش مردم برساند و عزمى
ملى را براى مقابله با رژيم پديد آورد.[2]
ج) رهبرى
چنانكه راستو مىگويد، رهبرى رابطهاى پيچيده ميان شخصيت رهبر،
خواستههاى پيروان، شرايط موجود و در نهايت، اهداف مشترك رهبر و پيروان است.
[1]. براى نمونه بنگريد به: سيدروحالله
موسوىخمينى( امام)، صحيفه امام، ج 1، ص 166 و 194؛ ج 3، ص 314 و 315؛ ج 4، ص 235
و 236؛ ج 5، ص 76، 142، 146، 147، 152 و ....
[2]. عليرضا شجاعىزند، برهه انقلابى در ايران، ص
25 و 26.
نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 169