نام کتاب : امام خمينى و بيدارى اسلامى نویسنده : حسينى فر، رضا جلد : 1 صفحه : 112
جامعه، بلكه براى اهداف و اغراض شخص يا گروهى خاص بهكار گيرند.
طبيعى است كه نتيجه چنين نگرشى، انحراف از ارزشهاى انسانى بوده و در نهايت به زيان
مصالح ملى و عمومى جامعه خواهد بود. ابزار چنين سياستى، دروغ، نيرنگ و ... و بستر
مناسب رشد اين سياست نيز جهل و نادانى خواهد بود. اين سياست، همان است كه با واژه
«سياست شيطانى» از آن ياد كرديم.
پيامد دوم: اگر اصول و ارزشهاى اسلامى
را از تعريف سياست حذف كنيم، گرچه هدفمان خدمت به خلق باشد و براى سعادت همگان
تلاش كنيم، اما بخش عمدهاى از ظرفيتها و استعدادهاى انسان را ناديده گرفتهايم؛
زيرا سياستبايد زمينهساز رشد همه استعدادها و سعادت دنيا و آخرت انسانها باشد؛
درحالىكه سياست غيردينى تنها به جنبههاى مادى و اينجهانى آدمى توجه مىكند.
امامخمينى اگرچه اين سياست را- كه به سعادت مادى همه جامعه
مىانديشد، نه سود شخص يا گروهى خاص- صحيح و قابل احترام مىشمارد؛ اما در عين حال
چنين سياستى را ناقص و ناكافى مىداند؛ زيرا «انسان يك بعد ندارد؛ انسان فقط يك
حيوانى نيست كه خوردن و خوراك، همه شئون او باشد.»[1]
ايشان در اينباره مىفرمايد:
اگر فرض كنيم ... يك حكومتى، يك رئيسجمهورى، يك دولتى، سياستصحيح
را هم اجرا كند و به خير و صلاح ملت باشد، اين سياست، يك بُعد از سياستى است كه
براى انبيا بوده است و براى اوليا و حالا براى علماى اسلام.[2]