1. اصل اوّلى كه
عبارت است از جواز و اباحه؛ زيرا از آيات و روايات فراوانى استفاده ميشود كه آنچه
خداوند آفريده است براى استفاده و بهرهبردارى انسان است در آيات و روايات از لام
انتفاع بدست مىآيد: خَلَقَ لَكُمْ
مَا فِي الأرْضِ جَمِيعاً، سَخَّرَ لَكُمْ مَا فِي الأرْضِ، «وكلّ شىءٍ مطلق
...».
2. اصل
ثانوى در خصوص اعيان نجسه: بسيارى از بزرگان فقه، اصل را بر حرمت انتفاع از عين
نجس قرار دادهاند و براى اين اصل به آيات و روايات و اجماعات استدلال كردهاند كه
قبل از بيان آن، سه عبارت را نقل ميكنيم: