ثانياً بر
فرض كه رجز به معناى نجس باشد، ولى احتمال دارد منظور آيه وجوب اجتناب از نجس در
نماز باشد نه مطلق و در هر حالى از حالات. شاهد اين احتمال آيه قبل است كه
مىفرمايد: وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ،[1] و قطعاً
تطهير لباس از نجس فقط براى نماز واجب است. حال به قرينه وحدت سياق ممكن است مقصود
اين باشد كه از رُجز و نجس در حال نماز دورى كن نه مطلقاً.
ثالثاً بر
فرض كه اطلاق داشته باشد و در هر حالى اجتناب از نجس لازم باشد ولى اين آيه مثل
آيه تحريم خبائث، متفاهم عرضى دارد و نوبت به تقدير جميع تقلبات نميرسد.
رابعاً به
قرينه آيات قبل و آيه بعد، محتمل است مخصوص پيامبر باشد و حكم كلى نباشد تا فقيه
بتواند به استناد آن به حرمت جميع تقلبات نجس، فتوا دهد.
رجس به
معناى نجس مصطلح است، و در آيه وجوب اجتناب بر آن متفرع شده و مفيد عليت گشته است،
و قانون علّيت اين است كه «العلّه تعمّم». بنابراين هر رجسى و هر نجسى وجوب اجتناب
دارد، و چون جهت خاصى ذكر نشده پس مفيد عموم است، يعنى جميع تقلبات، از جمله
معاوضه بر هر رجسى حرام است. آنگاه استدلال اين است: اعيان نجسه از مصاديق رجس
است: صغرا؛ هر رجسى جميع تقلبات آن- حتى معاوضه بر آن- حرام است: كبرا؛ پس معاوضه
بر اعيان نجسه حرام است: نتيجه.
بررسى
دليل: اوّلًا قبول نداريم كه رجس به معناى نجس مصطلح باشد زيرا رجس در آيه بر چند
چيز حمل شده است و در سه مورد بر نجس مصطلح صدق نميكند: يكى مَيسر (قمار بازى) است
كه فعل مكلف است و معنا ندارد كه قمار بازى نجس