مسألة 8:
يحرم بيع كلّ ما كان آلة للحرام؛ بحيث كانت منفعة المقصودة منحصرة فيه، مثل آلات
اللهو كالعيدان والمزامير والبرابط ونحوها وآلات القمار كالنّرد والشطرنج ونحوهما،
وكما يحرم بيعها و شراؤها يحرم صنعتها والاجرة عليها، بل يجب كسرها وتغيير هيئتها،
نعم يجوز بيع مادّتها من الخشب والصفر مثلًا بعد الكسر، بل قبله أيضاً إذا اشترط
علي المشتري كسرها، أو بيع المادّة ممّن يثق به أنّه يكسرها. ومع عدم ما ذكر ففيه
إشكال، ويجوز بيع أواني الذهب والفضّة للتزيين والاقتناء.
ترجمه: خريد و
فروش هر چيزى كه وسيلهاى براى انجام كار حرام است، به طورى كه منفعت مورد نظر از
آن، منحصر در حرام باشد، مانند آلات لهو (عود، نى و بربط و ...) و آلات قمار، (نرد
و شطرنج و ...) حرام است. همچنانكه خريد و فروش آنها حرام است، ساخت و اجرت بر
آنها نيز حرام است؛ بلكه شكستن و تغيير دادن شكل آنها واجب است. البته فروش ماده
اصلى آنها- مثل چوب يا فلز بعد از شكستن جايز است. قبل از شكستن هم در صورتى كه با
مشترى شرط كند كه آنها را بشكند نيز جايز است. در صورتى هم كه ماده اصلى آنها را
به كسى بفروشد كه اطمينان دارد آنها را ميشكند، جايز است. اگر شرايط مزبور آنگونه
كه بيان شد، نباشد، معامله مورد اشكال است. خريد و فروش ظروف طلا و نقره براى زينت
و نگه داشتن جايز است.
شرح: حضرت امام
انواع مكاسب محرمه را بر اساس ترتيبى كه شيخ انصارى در كتاب